Monday, November 20, 2017

Jumpa Zahid Hari Ini, Tanyakan Sekali Soal 'Kutty'


Sejak asal keturunan Kuttynya dibangkitkan, entah kenapa Mahathir menyasarkan Datuk Sri Najib Tun Razak untuk diserang balas, sekalipun yang mula-mula sekali membangkitkan perkara tersebut ialah Datuk Sri Zahid Hamidi.

Orang dapat melihat bagaimana sejak isu Kutty ini berbangkit, Mahathir mula menyerang arwah Tun Razak dalam banyak kenyataannya, seolah-olah balas dendam kerana Najib yang menerbitkan perkara tersebut.  Padahalnya bukan.

Justeru, pada perjumpaan dengan Zahid hari ini bagi membincangkan isu PPBM tidak mengadakan AGM sehingga berhadapan risiko diharamkan Pendaftar Pertubuhan, harap Mahathir boleh membangkitkan isu Kutty ini dengan orang yang memulakannya.

Friday, November 17, 2017

Najib Jumpa Anwar, Mahathir Semakin Dilupakan


Datuk Sri Najib Tun Razak telah terlibat dalam politik selama lebih 40 tahun, bukan satu jangka masa yang singkat tu.  Walaupun terjebaknya beliau dalam politik ini secara bidan terjun, menggantikan arwah bapanya, Tun Razak yang meninggal dunia, tapi selepas 40 tahun, beliau adaah seorang 'master'.

Jangan main-main dengan Najib, Mahathir pun gagal menjatuhkan beliau.

Maka itu bila Najib melawat Anwar di hospital hari ini, banyak pihak terutama yang berkaitan pembangkang, mula melompat.  Masing-masing cuba menafsir maksud di sebalik lawatan tersebut kerana Mahathir sendiri pun tak datang jumpa Anwar di hospital.

Wednesday, November 15, 2017

Mahathir Sibuk Burukkan Najib, Parti Sendiri Berterabur Sehingga Nak Diharamkan


Parti PPBM yang Mahathir tubuhkan, berhadapan risiko diharamkan Pendaftar Pertubuhan berikutan tidak mengadakan mesyuarat tahunan selepas setahun ditubuhkan.  Buat mesyuarat lepas setahun ni perkara asas kot, itu pun Mahathir boleh terlepas ke?

Selain itu, ada juga isu sayap parti Armada dan Srikandi yang tidak disebut langsung dalam perlembagaan parti tapi nama itu digunakan sewenang-wenangnya seolah sayap rasmi.

Mahathir sendiri mengakui pengurusan parti itu berterabur dengan banyak cawangan dan bahagian tidak mengadakan mesyuarat seperti mana sepatutnya.  Mahathir terlalu sibuk memfitnah Najib sana sini sehingga perkara berkaitan pengurusan parti baru setahun jagung itu, diabaikan.

Monday, November 13, 2017

Umum Malaysia Negara Islam, Cucu Sendiri Peluk Anjing


Rakyat mempertikaikan sejauh mana Mahathir dan keluarganya beramal dengan ajaran Islam setelah gambar-gambar cucunya tidur bersama anjing dan berposing di tepi botol arak, tersebar di media sosial.

Cakap orang bukan main, keluarga terdekat sendiri tak serupa orang beriman.

Tapi dari banyak sumber mengesahkan, Mahathir bukanlah beragama mana sangat pun melainkan ada untung politik kepada dia, atau tak jadi macam ini keluarganya.

Sekalipun Mahathir adalah orang yang mengumumkan negara ini sebagai sebuah negara Islam pada tahun 2000, itu sebab ada kepentingan politik kerana ketika itu Mahathir sedang hebat diasak PAS yang nyaris mengalahkannya dalam PRU 1999.

Friday, November 10, 2017

Hidup Mahathir Senang Ditanggung Kerajaan, Anak Semua Jutawan - Melawat Mangsa Banjir Bawa Telur Saja?


Jabatan Perdana Menteri (JPM) mengesahkan tidak ada kemudahan Mahathir yang ditarik balik.  Dah bersara pun, kerajaan (sebut rakyat) masih lagi menanggung kos kehidupannya, dari rumah, pejabat (Yayasan Kepimpinan Perdana - YPK), sehingga 21 kakitangan sepenuh masa.

Termasuklah bodyguard apa segala yang Mahathir dakwa ditarik balik darinya.  Konon disayangi rakyat tapi masih perlukan bodyguard yang kerajaan Najib bayarkan.  Nampak sangat banyak cipta musuh, dah tua-tua pun masih takut mati lagi.

Anak-anak Mahathir semua jutawan tapi biarkan hidup bapaknya ditanggung kerajaan.  Apa punya hina keturunan kutty ni pun kita tak tahu.  Silap-silap beli seluar dalam pun claim kerajaan.

Wednesday, November 8, 2017

#BugisLanun: Mahathir Nak Cetus Krisis Antarabangsa Ke?


Ketika Timbalan Perdana Meteri, Datuk Sri Zahid Hamidi mula menyampaikan rasa tidak puas hati Naib Presiden Indonesia, Jusof Kalla atas kenyataan Mahathir yang menghinakan orang Bugis sebagai lanun, ramai tidak mengambil berat perkara tersebut.

Maklumlah, ia hanya kenyataan Jusof kepada Zahid, tidak ada rasmi dimana-mana.

Tapi setelah media Indonesia sendiri mengulangi kenyataan yang sama, banyak pihak mula buka mata dan memikirkan kesannya ke atas Malaysia.  Ini adalah Naib Presiden Indonesia yang marah ni, bukan calang-calang orang.

Sebagai negara berjiran, sudah tentu Malaysia dan Indonesia saling memerlukan antara satu sama lain, kalau tidak pun memang kita perlu berbaik dengan jiran kita.  Datang orang macam Mahathir, mencetuskan rasa tidak puas hati pulak antara negara tetangga.

Monday, November 6, 2017

Banding Mahathir Maki, Apalah Sangat Kepala Bapak Tu?


Penyokong Pakatan dan Bersatu sangat terkesan bila Datuk Sri Najib Tun Razak memaki penipu yang mendakwa beliau menjual negara kepada China dengan panggilan "kepala bapak kau".  Mungkin kumpulan beruk ini terasa kepala bapak Mahathir yang dimaksudkan YAB, itu yang angin satu badan tu ya.

Hakikat bahawa YAB Perdana Menteri meminta maaf selepas mengeluarkan kenyataan tersebut, tidak dipedulikan oleh macai Pakatan yang jarang guna otak ini.  YAB adalah juga manusia biasa dan ini perlu diterima oleh semua macai Pakatan.

Tapi bandingkan segala kata kesat yang pernah dikeluarkan Mahathir, ungkapan kepala bapak kau oleh Perdana Menteri ni, nampak kecik sangat.  Minta maaf pulak lagi lepas tu, lagilah "tak bermakna" makiannya.

YAB adalah orang yang dididik dengan baik, akhlaknya menghampiri sempurna maka tak hairan minta maaf.

Friday, November 3, 2017

Masa "Melayu Mudah Lupa", Mahathir Bersajak Juga Tapi Apa Pun Tak Ada


Setelah beberapa hari sajak Mahathir "Akukan Pergi" dihasilkan, tidak banyak impak yang boleh dilihat di kalangan rakyat, nampak tak siapa peduli.  Sebaliknya di laman Facebook terutamanya, sajak itu ditroll netizen yang akhirnya ke ke muka Mahathir semula.

Mahathir kalau nak tunjuk sedih dan cari simpati, memang biasa menggunakan sajak.  Dulu masa nak tutup kegagalan menaikkan ekuiti bumiputera kepada 30% diakhir 22 tahun pemerintahannya, dia bersajak juga, tajuknya "Melayu Mudah Lupa".

Tapi siapa yang sebenarnya mudah lupa, bukan kita, tapi Mahathir.  Siapa yang hina Melayu seperti disebut dalam sajak itu, Mahathir, bukan kita.

Wednesday, November 1, 2017

Gula-Gula: Takkan Buat Bajet Nak Bagi Tahi Pada Rakyat Pulak?


Mahathir terkesan dengan kemampuan Datuk Sri Najib Tun Razak melaksanakan banyak perkara yang disifatkan sebagai mustahil pada zamannya - seperti menghapuskan tol.

Rizab dan pendapatan negara yang semakin bertambah juga menambahkan lagi kegusaran Mahathir.  Jelas Najib 100 kali lebih bijak darinya dalam hal menguruskan ekonomi tanpa perlu mencipta sistem kroni.

Maka itu Mahathir berkata bajet 2018 ialah bajet gula-gula.  Apa yang dimaksudkan dengan itu?  Takkan nak buat bajet bagi najis pada rakyat pulak.  Zaman Mahathir, apa buat bajet bagi najis pada rakyat ke?

Monday, October 30, 2017

Wawasan 2020 Tak Mungkin Dicapai Sebab Sibuk Nak Cuci Taik Ditinggalkan Mahathir


PAS bertanya, apa jadi kepada Wawasan 2020?  Jawapannya, sekarang bukan lagi tentang 2020 tapi tentang 2050.

Lagipun itu wawasan Mahathir yang dirakyatkan.  Apa pun yang berkaitan Mahathir, mesti ada keuntungan kepada kroni-kroninya dan ia perlu dinilai semula.  Sebab itu diperkenalkan TN50 yang lebih tuntas dan tidak ada kepentingan kroni, hanya rakyat dan negara.

Matlamat dalam Wawasan 2020 tak mungkin dapat dicapai semua sebab pentadbiran sedia ada sibuk nak mencuci najis yang ditinggalkan Mahathir.  Terlalu banyak tapi terpaksa dilakukan demi kebaikan rakyat.

Tol, rasionalisasi subsidi, penstrukturan semula cukai, IPP (dengan menubuhkan 1MDB), skandal Forex, menaik taraf sistem pengangkutan (tanpa membabitkan kroni) dan sebagainya, semua ini terpaksa dilakukan kalau nak mencapai status negara maju.

Wednesday, October 25, 2017

Bajet Pakatan 2018: Masa PM Taknak Pulak Hapuskan Tol


Bajet Alternatif Pakatan 2018 secara keseluruhannya adalah mengambil isi dan format yang sama seperti tahun lepas, kerja senang.  

Tidak ada benda yang baru yang diletakan, tak hairanlah ia dibentangkan beberapa hari sebelum bajet sebenar tak seperti sebelum ini, sehari sebelum pembentangan oleh Perdana Menteri.  Nam pak sangat tak serius sebab bukan nak dilaksanakan sangat pun.

Apa pun, yang menarik dalam bajet sampah ini ilah janji Pakatan untuk menghapuskan tol.

Ironinya, semasa janji ini dibuat, bapa tol negara, merangkap bapa konsesi negara, Mahathir adalah juga Pengerusi Pakatan.

Monday, October 23, 2017

MAS: Mahathir Cakap Macam Dia Tau Semua, Sila Meninggallah


Bekas Pengarah Urusan MAS, Petter Bellew dalam sidang media semalam, mengecam kenyataan Mahathir cuba mengaitkan perletakan jawatannya dengan campur tangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Dari sudut lain, Peter Bellew mengatakan Mahathir ini seorang penipulah senang kata.

Memang, setahu kitalah, ia adalah Mahathir yang suka masuk campur dalam semua benda semasa jadi Perdana Menteri dulu, padahal bukan ada kena mengena dengan dia sama sekali.  Ada satu kisah, sampaikan berapa batang pokok di KL pun Mahathir ambik tahu juga, macam dah takde DBKL lagi dah.

Friday, October 20, 2017

Naik Gaji Kakitangan Awam Satu Pembaziran - Mahathir



Mahathir dalam post di blognya semalam menyifatkan gaji kakitangan awam yang naik sejak Datuk Sri Najib Tun Razak mengambil alih ini adalah satu pembaziran.

Itu bermaksud, jika Pakatan mengambil alih dan Mahathir sebahagian daripada pemimpinnya, kakitangan awam yang sedia ada sekarang bolehlah merasa gaji mereka yang ada sekarang dipotong untyuk mengurangkan pembaziran yang Mahathir dakwa.

Betul, cakap Mahathir tidak boleh dipakai tapi dalam soal kakitangan awam ini, bukan Mahathir saja, DAP pun sebelum ini pernah cakap benda yang hampir sama - bukan potong gajilah isunya tapi pengurangan kakitangan awak yang disifatkan mereka sebagai terlalu ramai.

Thursday, October 19, 2017

Mahathir Bukan Malay Tapi Malayali


Beberapa portal semalam mengucapkan Selamat Menyambut Deepavali kepada Mahathir.  Usikan nakal ini menjadi viral di kalangan netizen.

Dalam masa yang sama, sekumpulan rakyat berbangsa Bugis menyerbu Yayasan Kepimpinan Perdana (YPK) - bangunan kerajaan yang dijadikan hak milik keturunan Mahathir, membantah gelaran lanun yang digelarkan kepada mereka dalam demo Keleptokrasi yang tidak ramai orang Sabtu lepas.

Mahathir dilaporkan secara diam-diam, melarikan diri melalui pintu belakang - takut la tu.

Monday, October 16, 2017

Mahathir Memang Bawak Sial, Apa Nak Dikatakan Lagi


Pakatan, terutamanya Bersatu dan PAN, usahlah menuding jari kepada rakyat dan orang muda kenapa demonstrasi yang dirancang mereka pada Sabtu lepas menemui kegagalan.

Difahamkan bukan orang muda sahaja yang tidak datang ke program tersebut, malah penyertaan dari kaum cina juga sangat kurang, berbanding dengan demo jalanan lain seperti Bersih dan sebagainya.

Pakatan seharusnya meletakkan sepenuh kesalahan kepada Mahathir.  Sebab dialah demo yang Pakatan anjur gagal.

Friday, October 13, 2017

Ramainya Penipu & Kaki Fitnah Dalam Parti Mahathir


Anina Saadudin dilaporkan media mahu menyaman 7 orang pemimpin PPBM kerana fitnah menerima RM 7 juta daripada UMNO.  Bekas Naib Presiden, Hamidah Othman pulak mahu mengambil tindakan yang sama terhadap Syed Saddick atas dakwaan yang lebih kurang jugak.

Semua ini membuktikan satu perkara saja, iaitu parti Mahathir ini menghasilkan begitu ramai pemfitnah dikalangan sesama mereka sendiri.

Ini dengan belum bentuk kerajaan lagi, gejala ftnah sudah berleluasa.  Mahathir sebagai kepala pulak tidak melakukan apa-apa, sebaliknya seakan menggalakkan pula.  Tak menghairankan sebab sikap Mahathir sendiri yang suka mengaitkan orang yang keluar partinya sebagai terima habuan dari UMNO.

Wednesday, October 11, 2017

Kalau Dah Boleh Tentu Siapa Menteri, Maksudnya Kit Siang Bakal Perdana Menteri


Kit Siang beberapa hari yang lepas menyebut, Syed Saddick boleh jadi Menteri termuda dalam sejarah Malaysia.

Fakta itu sebenarnya salah sebab dalam sejarah negara, Menteri paling muda ialah orang lain, Datuk Sri Najib Tun Razak salah seorang daripadanya.  Pada usia sekarang (25 tahun), tidak mungkin Saddick ini boleh jadi Menteri termuda.

Begitupun yang paling penting, bila Kit Siang pulak menamakan Syed Saddick sebagai Menteri ini membuktikan bahawa dia adalah bakal Perdana Menteri kalau Pakatan Harapan menang.  Umum tahu, perlantikan Menteri adalah preogratif seorang Perdana Menteri.

Monday, October 9, 2017

Bagi Peluang Budak Mahathir Tunjuk Belang


Perhimpunan Tolak Kleptrokrasi yang dirancang Sabtu ini, nampak sangat kurang sambutan berbanding perhimpunan-perhimpunan yang diadakan Pakatan sebelum ini.

Melainkan budak-budak Mahathir dan PAN yang begitu bersungguh, kurang sekali nampaknya penglibatan orang-orang dari PKR dan DAP.  PKR sejak sekian lama memang kepala demonstrasi, sementara DAP hanya baru-baru ini sahaja aktif penglibatan mereka.

Tidak hairanlah kenapa cerita tolak kleptokrasi ini nampak sangat suam, tidak hebat seperti yang dulu-dulu, seperti Bersih.  Mungkin sebab Mahathir kepalanya, maka tidaklah orang beria-ia.  Kleptokrat itu sendiri pun orang tak tahu apa kejadahnya.

Friday, October 6, 2017

Senyap Cerita RM 5 Juta, Cerita Ugut Saja Dah


Nampaknya semakin pasti dakwaan Syed Saddick konon ditawar RM 5 juta oleh individu bernama 'H' ini, hanyalah satu pembohongan semata-mata.

Sejak beberapa hari didedahkan, tidak lagi kedengaran dakwaan itu, sebaliknya hanya ada cerita ugut.  Satu laporan polis yang dibuat pun mengenai ugutan juga, bukan cubaan sogok.

Kenyataan bahawa dakwaan itu satu penipuan semakin kukuh bila Syed Saddiq meminta individu bernama 'H' ini mengambil tindakan undang-undang ke atasnya - permintaan yang mengundang gelak ketawa ramai orang.

Apa pun, ini pengajaranlah kepada semua pihak agar tidak lagi mempercayai Syed Saddick khasnya dan Pakatan amnya.

Wednesday, October 4, 2017

Apa Hebat Syed Saddick Sehingga Ditawar RM 5 Juta Oleh Orang Yg Dia Tidak Pernah Jumpa?


Keputusan pilihanraya kampus baru-baru ini menyaksikan mahasiswa pro kerajaan menang dengan menguasai 265 kerusi berbanding pro pembangkang, 19 kerusi

Sedangkan kalau ikut gebang, dah takde dah anak muda hari ini yang cenderung menyokong kerajaan, semuanya nak bangkang, tapi di Universiti, pro kerajaan jugak menang.

Ketua Armada Bersatu, Syed Saddick harus merasa malu dengan keputusan ini.  Nampak sangat dia tak buat kerja sehingga mahasiswa pro Pakatan boleh kalah begitu rupa.  

Bukan itu saja kegagalan dia. Satu-satunya majlis yang dianjurkannya atas kapasiti sebagai ketua armada (dilantik bukan dipilih), berakhir dengan kerusi terbang melayang, yang menyaksikan Mahathir terpaksa diiring keluar seperti lembu.

Tuesday, October 3, 2017

Betul Ke Tawaran Dari Oxford Tu?


Sejak sidang media yang diadakannya semalam, satu-satu kisah mengenai Syed Saddiq ini terbongkar.  Sementara ramai bercakap mengenai kebenaran di sebalik dakwaan RM 5 juta yang konon ditawarkan untuk dia meninggalkan parti itu, ada kisah lain yang tidak kurang menariknya.

Dalam sidang media yang sama, Syed Saddiq turut mengumumkan untuk tidak menerima tawaran melanjutkan pelajaran di Oxford kononnya demi negara.  Yang kelakarnya, kalau diikutkan kepada surat tawaran yang ditunjukkan tu, banyak yang tak kena dengannya.

Antara lain tarikh surat berkenaan ialah 17 Mei 2017, dia kena bagi jawapan terima atau tidak tawaran itu pada 11 Mei bulan yang sama, tapi surat itupun dia hanya terima pada 15hb Jun 2017.

Berdasarkan surat itu sendiri pun tawaran itu sebenarnya sudah expired sebelum surat berkenaan diterima.  Kalau nak dikatakan tersilap, takkanlah pusat pengajian terkemuka dunia boleh tersilap macam itu sekali?

Hati penulis kuat berkata surat itu surat itu tidak asli dan ia adalah sebahagian daripada plot untuk menunjukkan Syed Saddiq seperti hero, sanggup menolak tawaran belajar dari Universtiti terkemuka untuk kononnya berbakti kepada negara.

Tapi itu hanya penulislah.


Monday, October 2, 2017

Kalau Saddiq Resign, Adakah Ini Kes Habis Madu Sepah Dibuang?


Hari ini khabarnya pemuja Mahathir Saddiq Sigaraga akan memutuskan sama ada kekal sebagai Ketua Armada atau melepaskan jawatan untuk menyambung pelajaran di Oxford.

Perkara ini sudah beberapa bulan diwar-warkan, dah berapa kali dateline diberikan dan kot-kot hari ini akan ada keputusan.

Mana-mana satu pun tidak menjejaskan BN dan Datuk Sri Najib sangat sebab Saddiq ini hanya pakar memecah belah sesama dalam partinya sendiri, dari bekas Naib Presiden sampailah kepada Exco-Exco Armadanya.

Wednesday, September 27, 2017

MAS Macam Itu 1MDB Pun Macam Itu - Mahathir Tak Mahu Tanya Sendiri, Tahu Nak Fitnah Saja


CEO MAS mengesahkan semua dakwaan Mahathir dalam soal pembelian pesawat Boeing oleh syarikat tersebut adalah tidak tepat.

Peter Bellew mengesahkan juga tidak ada siapa menghubunginya atau syarikat tersebut untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat berkaitan perkara tersebut.

Ya, Peter Bellew bercakap sebagai orang korporat.  Kesahihan maklumat memang penting dalam bidang korporat.  Beli 10, tak boleh kata beli 20, rugi RM 32 billion, tak boleh kata rugi RM 5.7 billion - contohlah.

Tapi ini politik, bidang yang Bellew tidak tahu, ada Mahathir pulak, lagilah.  Monyet pun berhenti bernyawa bila kelibat Mahathir ada.

Dalam politik, politik Mahathir pulak lagi, mendapatkan kesahihan maklumat terus dari sumber, adalah suatu yang sebenarnya mudah tapi tidak dilakukan kerana ia bermaksud isu itu tidak boleh dipolitikkan.

Monday, September 25, 2017

Sukan SEA Pun Ada Nak Attack, Inikan Pulak Pesta Arak!!


Polis mengesahkan ada cubaan kumpulan pengganas Daesh dan Isis untuk menyerang majlis pembukaan dan penutup Sukan SEA KL 2017 yang lepas.

Itu sukan SEA, bukan kacau orang pun, ada jugak pengganas menyasarkan untuk di serang.

Sekarang Pakatan memperlekehkan amaran polis mengenai risiko keselamatan  kalau Festival Beer diteruskan.  Hanya kerana ia tidak berlaku sebelum ini, bukan bermaksud ia tidak akan berlaku selepas ini.

Bukan kata tak pernah berlaku langsung, sebelum ini pun ada sebuah kelab malam di Puchong yang di serang dengan bom tangan oleh kumpulan militan.  

Friday, September 22, 2017

Hasil Lawatan Mahathir Ke USA 1984, Tentera Dapat 'Keranda Terbang'


Mahathir sekarang sudah macam budak-budak.  Najib dapat sambutan meriah dari Rumah Putih, dia pun nak kata masa dia lawat Rumah Putih dulu, sambutannya lebih meriah lagi.

Bukan sedikit punya dulu, 1984 - 33 tahun lepas dan Mahathir cukup ingat segala perinciannya, termasuk kereta dan pesawat yang dia ada guna.  Bab RM 32.5 billion lesap pulak Mahathir dakwa tak tahu segalanya - tapi ini cerita lainlah.

Kenapa Mahathir perlu mengulang sejauh 33 tahun?  Sebab lawatan terakhir Mahathir ke Rumah Putih pada tahun 2002, tidak mendatangkan sebarang hasil melainkan menghabiskann duit rakyat berjuta-juta ringgit untuk membayar pelobi.

Itulah dikatakan, Mahathir ikut untung dia.  Kalau takda untung, benda lepas semua jadi cerita lama, ada untung, 33 tahun punya cerita pun macam berlaku semalam.

Diringkaskan, sementara Mahathir mengatakan lawatan Najib ke USA baru-baru ini berbentuk rasuah kerana ada perjanjian beli pesawat Boeing untuk MAS, dia terlupa lawatan 1984 tu kalau diperincikan adalah sebenarnya rasuah - yang turut memberi kesan kepada nyawa juruterbang tentera kita.

Thursday, September 21, 2017

Adakah Cadangan Beli PLUS, Akal Untuk Bawa Masuk Duit Mahathir?


Pelaburan KWSP dalam PLUS selama hari ini memberikan banyak keuntungan kepada pencarumnya hasil pulangan dividen yang baik.

Selain itu, 2 entiti yang memiliki PLUS sekarang ini (KWSP dan UEM) adalah berkaitan kerajaan sepenuhnya dan tidak boleh sewenang-wenang membuat keputusan mengenai kenaikan kadar tol yang dulu ditetapkan zaman Mahathir mesti naik setiap 3 tahun sekali, no matter what!!

Atau kerajaan kena bayar pampasan.

Sekarang ini ada pulak cadangan sebuah syarikat (dipercayai milik kroni Mahathir) untuk membeli PLUS sebanyak RM 32 billion dengan janji tidak akan menaik kadar tol sehingga perjanjian tamat.  Namun tidak ada jaminan saham ini tidak akan dijual kepada pihak lain yang berminat setelah mereka berjaya memilikinya nanti.

Monday, September 18, 2017

Dari Dulu Memang Mat Taib Tak Menambah Pun, Baru Sedar Ke?


Pakatan seperti diramal, mula meremeh-remehkan kemasukan semula Tan Sri Mohd Mohammad Taib ke dalam UMNO, kononnnya Mat Taib ini ada tak menambah, takde tak mengurang.  

Itu yang muda sikit, yang tua sangat pun sampai hati menyifatkan Mat Taib macam benda buruk, tak sedar dia tu sendiri dah 92 tahun.  Apa yang 'indah' lagi pasal tua umur 92 tahun ni?

Sebetulnya dari dulu pun memang Mat Taib ini seperti yang mereka cakap - tak menambah dan tak mengurang.  Itu yang kita hairan kenapa pergerakan masuk Mat Taib dari satu parti ke satu parti yang lain berkaitan Pakatan dianggap macam benda besar yang perlu diraikan.  Masuk PAS pun macam itu, masuk PKR pun macam itu.  Segala kata-kata baik dilemparkan kepadanya.

UMNO mengadakan sidang media ringkas (live pun tak dibenarkan) mengenai kemasukan semula Mat Taib ada kepentingan politik di dalamnya.  Nak menunjukkan bahawa keputusan membawa masuk bekas pengkhianat parti ini adalah dipersetujui sebulat suarat oleh Majlis Tertinggi dan kepimpinan UMNO Selangor sendiri - bukan keputusan Datuk Seri Najib Abd Razak seorang.

Friday, September 15, 2017

Najib: Tidak Logik Semua Orang Dalam Dunia Salah, Mahathir Saja Betul


Kalau dikirakan dengan tangan sekarang, dah ramai pemimpin utama dunia yang Datuk Seri Najib berjumpa - dalam tempoh  setahun kebelakangan ini sahaja.

Raja Arab Saudi, Presiden Russia, Presiden China, Perdana Menteri India, Presiden Perancis, Perdana Menteri Britain dan sebagainya.  Terbaru Presiden Amerika Syarikat pulak.  Ada yang datang sini, ada yang Najib datang berjumpa mengikut kepada keperluan halnya.

Semua ini bukan calang-calang orang ni.  Mereka mewakili negara yang bukan sahaja kuat dari segi ekonomi malah ketenteraan juga.  Bercakap tentang ketenteraan ni, termasuklah rangkaian perisikan dan sebagainya.

Wednesday, September 13, 2017

Najib Jelaskan Isu 1MDB Adalah Satu Pembohongan Mahathir/Pakatan


Siasatan DoJ mengenai dana berkaitan 1MDB di Amerika Syarikat adalah lanjutan dari laporan yang dibuat sendiri oleh operatif-operatif Mahathir, Khairudin dan Mathias.

Laporan mendakwa US dijadikan tempat melaburkan wang haram, memanglah DoJ ambil serius.  Keseriusan inilah yang menjadi kecoh di negara kita seolah-olah dakwaan itu benar-benar berlaku.

Tapi diakhirnya, tidak ada apa yang berlaku sehingga sekarang.  Saman yang kononnya telah difailkan, masih tidak ada tarikh perbicaraan dan diakhirnya kes itu dibekukan - konon untuk menantikan siasatan selanjutnya.

Siasatan apa lagi, bukan kata dah siasat semua ke?  Sebetulnya tidak ada benda yang nak disiasat sebab laporan itu semua bohong, guna dokumen antara lain yang dicuri dari Petro Saudi dan kemudian diubahsuai.

Monday, September 11, 2017

Najib Ditangkap FBI? Pembohongan Mahathir Terus Terbongkar


Mahathir adalah seorang penipu.  Dia didakwa menipu keturunan bapanya, dia disahkan menipu punca sebenar kegawatan ekonomi 1997, berdasar fakta RCI dia menipu kerugian sebenar skandal Forex 89-94 dan pelbagai penipuan lagi didakwa dilakukan demi untuk menyelamatkan dirinya.

Mahathir juga terang-terang menipu tentang 'skandal' 1MDB.  Selepas siasaran rasmi selesai, tidak ada skandal, tidak ada wang yang hilang di udara nipis dan siasatan yang dilancarkan oleh beberapa negara ke atas syarikat tersebut adalah kerana Mahathir menghantar orangnya sendiri membuat laporan ke atas 1MDB di 7 negara asing.

Bila siasatan dilancarkan semua negara terbabit, Mahathir menuduh 1MDB telah mencemarkan nama negara walhal dia yang memalukan negara dengan menghantar orang sendiri membuat laporan agar 1MDB disiasat.  Diakhirnya, tiada satu pun yang melekat, setelah siasatan dijalankan, 1MDB tidak didakwa dimana-mana Mahkamah dalam dunia.

Friday, September 8, 2017

Mahathir Sendiri Belum Rasa Selamat


Para penyembah Mahathir berkokok bila Tan Sri Nor Mohamed Yaakob memberi kenyataan bertanggungjawab atas kerugian RM 32 billion wang rakyat dalam perjudian Forex antara 1989-1993.

Kononnya nama Mahathir sudah dibersihkan dan beliau tidak terlibat.

Tapi dalam masa yang sama, Mahathir sendiri tak merasa yang dia sudah diselamatkan dengan kenyataan Nor Mohamad Yaakob itu.  Perkara ini dibuktikan bila Mahathir datang untuk mendengar sendiri apa yang Anwar katakan dalam prosiding  berkenaan.


Kalau dah selamat, nak buat apa sibuk-sibuk lagi ye tak?

Wednesday, September 6, 2017

KLCC Boleh Kait Dgn Mahathir, MRT Tak Boleh Kait Dgn Najib? Nak Carut Boleh?


Semua orang tahun KLCC dibina dengan duit Petronas dan Petronas bukanlah harta peninggalan Iskandar Kutty kepada anaknya Mahathir.  Petronas adalah hak rakyat sepenuhnya, sebab itu Petronas tak masuk dalam Bursa Saham pun kerana itu bermaksud ia menjadi pemegang saham yang boleh jadi sesiapa saja.

Tapi itu tidak menghalang pemuja Mahathir mengaitkan bangunan itu dengan tua kutuk tersebut hanya kerana ia dibina ketika Mahathir masih jadi Perdana Menteri.

KLCC tu tak menguntungkan rakyat banyak mana pun.  1000 kali pandang KLCC tu tak pernahnya yang rakyat rasa kenyang. Sebagai perbandingan BR1M, dapat sekali pun dah boleh makan sampai terbongkang.

Monday, September 4, 2017

Mahathir Tunjuk Marhaen Di Tempat Yg Salah


Mahathir diperangkap oleh penyokongnya yang tolol.  Semalam gambar Mahathir menunggang kuda baka mahal dan memandu kenderaan mewah, menjadi troll di kalangan netizen.  Cubaan nak mendewakan Mahathir, bertukar jadi sesi cakap tak serupa bikin.

Untuk membaiki kerosakan itu, hari ini gambar Mahathir menjadi seolah rakyat marhaen dengan menaiki MRT pula disebarkan.  Konon untuk merasai 'penderitaan' rakyat marhaen.  Tak payah cakap pun tau.

Persoalannya, kenapa naik MRT untuk merasa penderitaan rakyat marhaen?  Tidakkah Mahathir sedar bahawa MRT yang dibina hasil visi Datuk Seri Najib Tun Razak itu adalah lebih luas dan selesa berbanding LRT - projek yang diserahkan kepada kroninya, hanya untuk dibail out oleh kerajaan kemudiannya

Ketaksuban Begini Memang Benar


Kegilaan manusia ke atas manusia yang lain memang berlaku di kalangan penyokong Mahathir.  Ia bukan atas alasan bahasa, pemahaman atau yang seperti itu tapi ketaksuban dalam erti kata yang sebenarnya.

Seperti posting seorang pentaksub Mahathir di FB yang menilai pahala Mahathir lebih banyak dari dosanya yang viral minggu lepas.  Itu bukan main-main, memang di kalangan puak-puak ini Mahathir dipandang seperti itu - suci dan tidak berdosa.

Jika nak dikirakan dengan fakta, siapa yang nak sokong Mahathir?

Wednesday, August 30, 2017

Puluh BIllion Hilang Dalam Skandal Forex & Mahathir Kata Biasalah? Memanglah, Bukan Duit Dia Tapi Rakyat!!


Seorang saksi dalam prosiding skandal Forex hari ini mendedahkan bahawa Mahathir kelihatan normal bila diberitahu tentang berpuluh billion wang negara yang hilang dalam skandal Forex era 90an dulu.

Apa gila berpuluh billion hilang dan Mahathir boleh buat bodoh?

Berbeza dalam kes 1MDB bila Mahathir mendakwa berlaku kehilangan wang yang besar dan dia pergi merata negara bercakap mengenainya seolah dia begitu kisahkan dengan 'wang negara' yang kononnya hilang.

Kita semua tahu sekarang tidak ada wang 1MDB yang hilang tapi Mahathir masih tidak berhenti mengulang cerita bohong itu padahal bila lebih besar jumlahnya wang rakyat yang hilang dalam skandal Forex ketika dia masih Perdana Menteri, boleh buat muka normal saja Mahathir ni.

Monday, August 28, 2017

Takde Menteri Keluar Parti Sebab Najib Terer


Marah Mahathir sebab masa Kuli lawan dia tahun 1987 yang dulu, 5 Menteri ikut menyeberang masuk Team B dan kemudian S46, sedangkan masa dia lawan Najib sekarang, seorang Menteri pun tak ikut masuk parti dia atau jadi pembangkang.

Kemudian ini yang dijadikan Mahathir alasan kebebasan bersuara dalam UMNO sudah mati. Itu bukan tanda kebebasan bersuara dah matilah dol, itu tanda Najib ni kuat sampai tidak ada menteri yang nak keluar parti menyokong kau.

Anyway, balik-balik yang Mahathir ulang itulah pertandingan 1987 bukti konon dia terbuka dan orang boleh cabar dia. Hakikatnya pertandingan 1987 tu Mahathir tak sangka akan menang nipis, maka itu, 22 tahun sebagai Presiden UMNO, sekali itulah pun orang cabar Mahathir di kerusi Presiden.

Friday, August 25, 2017

Trump Jumpa Najib, Mahathir Patut Mengaku Menipu


Apa maksud bila Presiden Donald Trump jemput Datuk Sri Najib Tun Razak datang ke White House meraikan 60 tahun hubungan USA-Malaysia bukan September nanti?  Ini maksudnya, semua dakwaan Mahathir konon Najib terlibat dalam skandal 1MDB, adalah tidak betul.

Semudah itu saja.

Trumph ni, apa pun nak kata, adalah Presiden Amerika, negara kuasa besar dunia.  Tak kebulur dia nak jumpa orang suka-suka, melainkan ada hal yang begitu penting.  Pemimpin lain sanggup bayar untuk jumpa orang pada kedudukan seperti dia tapi Najib ni dijemputnya begitu saja.

Cakap bab bayar ni, kena ingat bahawa, sebelum jadi Presiden pun Trumph memang dah kaya raya, ingat dia hairan ke dengan duit?  

Wednesday, August 23, 2017

RCI Memali: Fokus Siapa Arah Serangan


Siapa mengarahkan serangan yang mengorbankan sehingga 14 penduduk kampung dalam tragedi Memali November 1986, adalah antara banyak misteri era Mahathir yang perlu diselesaikan pentadbiran Datuk Sri Najib Tun Razak.

Menyusul ada banyak lagi misteri tapi ikut turn lah

Jangan sangka rakyat lupa dengan isu ini.  Ramai terkorban dalam kejadian tersebut, mesti ada yang bertanggungjawab.  Tinggal lagi selama hari ini rakyat diugut dengan ISA kalau mendesak sangat jawapan kepada banyak persoalan dalam isu Memali ni.  

Itu saja sebabnya, bukan sebab lupa.

Monday, August 21, 2017

RCI Forex: RM 31.5 Billion Yang Lesap Ni, Keturunan Siapa Nak Ganti?


Seorang saksi dalam pendengaran prosiding RCI Forex hari ini mengesahkan bahawa secara keseluruhannya Bank Negara aka rakyat Malaysia, kehilangan RM 31.5 billion dalam kerugian forex 1992.

Penulis tidak begitu arif tapi kalau nilai waktu itu RM 31.5 billion, maka nilanya pada hari ini besar kemungkinan adalah beratus-ratus billion - tidak kurang.

Tambah memeranjatkan, kerugian ini disembunyikan dalam bentuk rizab menurut Abdul Aziz Abdul Manaf yang pada waktu kejadian adalah Pengurus Akaun di Bank Negara,

Friday, August 18, 2017

Tukar Panel RCI: Apa Yang Mahathir Cuba Hide Kan?


Hujung-hujung ini Mahathir suka mempamerkan dirinya sebagai seorang yang terbuka.  Terbuka untuk disoal, terbuka untuk disiasat, terbuka untuk segalanya.  

Bagaimanapun, keadaan tidak jadi seperti yang Mahathir inginkan kerana dia bukanlah terbuka manapun, tertutup, berahsia dan sorok selagi boleh, sudah menjadi amalan Mahathir zaman berzaman.

Tidak ada siapa yang mampu mengubah keadaan itu - sudah jadi darah daging.

Sebab itu jangan hairan kenapa setelah program Nothing To Hide 2.0, medan dimana Mahathir sepatut membuktikan keterbukaannya diadakan, rakyat masih tidak jelas tentang banyak perkara.  Memali, Anwar dan sebagainya, waima 1MDB pun rakyat masih tidak jelas, apa dia dari sudut pandang Mahathir?

Wednesday, August 16, 2017

Parti Bunga Memang Sewel Pun


Muhyiddin kata hanya orang sewel saja akan sabotaj majlis sendiri - merujuk kepada kekecohan yang berlaku dalam program Nothing To hide 2.0 kelmarin..  

Kita nak jawab memang parti yang Muhyiddin tu sewel pun, tak hairan kalau sabotaj majlis sendiri. 

Nak cerita ni, kekecohan program yang tersebut - kalau betul-betul tercedera Mahathir hari tu - seperti yang digambarkan Ketua Armada tu, memang akan dapat simpati rakyatlah.   

Buktinya, takde sebiji benda asing pun menghala ke arah Mahathir bila kekecohan bermula tapi entah kenapa budak Armada kata objek tu semua memang dituju kepada Mahathir.  Jelas mereka memang dah ready dengan jawapan, tujuan untuk dapat simpati politik kalau jadi apa-apa kepada Mahathir.

Memang parti sewel lah.

Monday, August 14, 2017

Mahathir Kecewa, Satu Soalan Pasal 1MDB Pun Orang Tak Tanya


Kalau ikut faham dunia Mahathir, semua orang di Malaysia ini begitu taksub dengan 1MDB.  Siang malam takde cerita lain kita di Malaysia ini, 1MDB, 1MDB dan 1MDB.

Mungkin budak-budak serpihan UMNO dalam KCD memberitahu dia bahawa media sosial hari ini penuh dengan ketaksuban rakyat tentang 1MDB.

Justeru, Mahathir dengan angkuh mengadakan program Nothing To Hide 2.0 dan serah kepada budak mentah 25 tahun untuk mengendalikannya. sebab berasa yakin bahawa jawapan kepada banyak persoalan yang berkisar di sekitar 1MDB ialah apa yang rakyat mahukan sekarang.

Friday, August 11, 2017

Pencuri Wang Rakyat Yang Sebenarnya Ialah Orang Lari Bayar Cukai, Bukan 1MDB!!


Kita puji dan sanjung dengan sepenuhnya tindakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menyerbu syarikat yang ada kaitan dengan anak-anak Mahathir.  Ini adalah patut dilakukan kerana membayar cukai adalah 

Mahathir macam bagus gebang sana tak kena sini tak kena, sana curi, sini songlap dan sebagainya.  Apa rupanya, ada kemungkinan syarikat anak dia sendiri mengelat dari bayar cukai.

Dikatakan lepas ini, ada lagi syarikat berkaitan Mahathir (MLC) yang akan diserbu LHDN atas sebab yang sama, baguslah.

Wednesday, August 9, 2017

PAS Sudah, Mahathir Bila Nak Jumpa Arul Kanda?



Dari dulu, dari sejak mula 1MDB ini diskandalkan Mahathir dan pembangkang, satu persoalan yang bermain di kepala rakyat ialah, kenapa Mahathir tak berjumpa sendiri dengan CEO 1MDB, Arul Kanda dan bertanya sendiri semua persoalan yang bermain di kepalanya.

Arul adalah orang yang paling tepat untuk menjawab semua persoalan Mahathir tentang 1MDB, ibarat dalam istilah perubatan, kalau 1MDB ini pesakit, Arul Kanda ialah doktor yang merawatnya.

Entah kenapa Mahathir menyalak mahu Datuk Sri Najib Tun Razak pula menjawab isu berkaitan 1MDB bila beliau tidak terlibat secara langsung dalam urusan seharian syarikat tersebut.  Najib hanya Pengerusi Lembaga Penasihat dan tidak terlibat dalam urusan 1MDB sehari-harian.

Monday, August 7, 2017

Arah Polis, Salahguna ISA - Mahathir Perlu Jawab Atau Saman Kalau Tidak Benar


Pendedahan bahawa Mahathir menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk memaksa perletakan jawatan Datuk Seri Zahid Hamidi sebagai Ketua Pemuda UMNO pada tahun 1998, adalah satu tuduhan yang serius.

Ini dakwaan salah guna kuasa, dakwaan sama yang menghumban Anwar ke dalam penjara selama 5 tahun.

Kalau benar dakwaan ini bermaksud Mahathir boleh dipenjarakan, kalau tidak benar, Mahathir boleh mengambil tindakan saman - mana satu pilihan Mahathir?

Apatah lagi yang buat dakwaan ini ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak - musuh nombor 1 Mahathir.  Inilah peluangnya Mahathir untuk menjejaskan imej Najib kalau apa yang didakwa itu tidak benar melalui proses undang-undang.

Saturday, August 5, 2017

Zahid Buktikan Mahathir Mudah Terluka



Sehari sudah lamanya sejak Timbalan Perdana Menteri, Datuk Sri Zahid Hamidi mendedahkan bahawa beliau mempunyai bukti dalam bentuk rakaman suara akan rancangan Mahathir untuk menggulingkan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kenyataan ini adalah sebagai tindak balas kepada tuduhan Mahathir kononnya Zahid pernah berjumpa dengannya untuk menjatuhkan Najib - 10 hari selepas dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri yang baru.

Orang gila mana yang percaya Zahid nak jatuhkan Najib hanya selepas 10 hari dilantik ke jawatan nombor 2 tinggi dalam kerajaan?

Setakat artikel ini ditulis, Mahathir belum lagi membuat sebarang kenyataan menafikan apa yang Zahid cakap. Biasanya Mahathir cepat menjawab kalau dirinya menjadi sasaran serangan pemimpin UMNO, cuma tidak dalam hal ini.

Wednesday, August 2, 2017

Siapa Mahathir Mahu Tipu, Dah 20 Tahun PKR Persoal Keturunannya


Kata Mahathir, asal usul keturunannya tidak pernah dipersoalkan sesiapa dan Datuk Sri Zahid Hamidi adalah orang pertama yang melakukannya apabila membuat pendedahan bahawa nama sebenar Mahathir ialah Mahathir a/l Iskandar Kutty, bukan bin Mohamad seperti yang kita tahu.

Ini sebenarnya tidak benar. Mahathir mungkin sudah terlalu tua untuk mengingati bahawa Anwar dan PKR sudah 2 dekad mempersoalkan keturunannya dengan niat mencabar kelayakan Mahathir mengetuai sebuah parti Melayu  seperti UMNO pada ketika itu.

Antara perkara pertama yang Anwar sebut dalam ceramah reformasinya sebaik dipecat tahun 1998 dulu ialah perkataan mamak bendahara, merujuk kepada dia - mamak bangsanya, bendahara jawatannya (Perdana Menteri)

Monday, July 31, 2017

Terjawab Misteri Bagaimana Anandha & Arumugam Boleh Jadi Kaya


Ramai orang boleh faham kenapa Vincent dan Francis boleh jadi kroni kepada Mahathir dan kepada mereka diserahkan projek-projek infrastruktur yang kemudiannya lingkup dan terpaksa dibail out oleh kerajaan.

Mereka ini asal-asal memang dah kaya raya dan Bukit Bintang saja boleh dikatakan dibahagi 2 antara mereka.  Malah dikatakan pada satu ketiks mereka ada pengaruh dalam MCA dan Gerakan, sebagai Funder dan sebagainya melalui persatuan perniagaan tertentu.

Begitu juga Syed Mokhtar, Halim Saad dan sebagainya tu yang turut dikaitkan sebagai kroni Mahathir oleh DAP dan PKR.

Yang jadi persoalan ialah, bagaimana Anandha dan Arumugam juga boleh jadi kaya dibawah Mahathir?  Siapa mereka ini dan asal usul macam mana sehingga menjadi pilihan Mahathir untuk dikayakan.

Arumugam dikatakan mula membina empayar kekayaan apabila menerima kontrak membeli 88 pesawat terpakai A4 Skyhawk dari USA, kurang separuh saja digunakan manakala baki tersadai di padang pasir Arizona, konon sebagai sumber spare part.  Kemudian, kaitan dengan R&D projek kereta elektrik Proton di London.  

Ini semua katanya punca kaya raya.  Berbaloi menyerah ladang penuh kuda di Argentina untuk digunakan Mahathir pada bila bila masa dia suka - secara percuma.

Friday, July 28, 2017

Mahathir Memang Sengaja Tak Mahu Pakatan Didaftarkan


Penolakan Pendaftar Pertubuhan ke atas cubaan untuk mendaftarkan Pakatan Harapan hari ini memang sudah dijangka.

Selain soal logo yang tidak menyebut "Pakatan", nama Harapan itu sendiri pun sudah digunakan oleh sekurang-kurangnya 2 parti politik yang lain - satu di Semenanjung dan satu lagi di Sabah.  Tapi anehnya Mahathir hanya menyebut logo saja, nama tu yang bertindih dengan parti lain, dia tak sebut.

Ramai percaya Mahathir guna strategi secara berperingkat.  Hari ini logo, esok nama pulak, lepas tu yang salah RoS, konon tak benar Pakatan di daftarkan.

Justeru, ini bermaksud Mahathir memang sengaja tidak mahu melihat Pakatan didaftarkan dan bakal menyalahkan RoS di atas kegagalan tersebut.  Modus operandinya sama saja seperti Pakatan Rakyat dulu dimana sampai ke sudah tidak didaftarkan juga dan yang disalahkan ialah RoS.

Selain bermain masa, Mahathir tau partinya akan berhadapan lebih banyak masalah kalau digandingkan dengan DAP dalam satu Pakatan.  DAP pun macam itu juga tapi sebab nak kelirukan rakyat, pura-puralah macam nak daftar sangat tapi tak boleh kerana konon RoS menghalang.

Thursday, July 27, 2017

Tolak Bertanding Di Pekan - Kalau Takut Tu, Cakap Sajalah Mahathir


Cabar mencabar bertanding dimana ni, adalah Mahathir yang mulakan dulu.  Jangan ada orang tanya soalan yang dia tak boleh nak jawab saja, mesti dicabarnya orang itu bertanding di Langkawi.  Konon dia nak bertanding di Langkawilah tu dan pasti menang.

Tujuan asal cabar mencabar ni sebab nak alih isu, tapi sekarang dah jadi perangkap kepada Mahathir pulak bila orang yang dia cabar tu, mencabar dia semula agar bertanding di Pekan - kawasan Datuk Sri Najib Tun Razak sejak 41 tahun yang dulu.

Dah tak boleh Mahathir nak menjawab semula.  Dibangkitlah isu hantu raya dan sebagainya, benda bodoh-bodohlah senang cakap.