Friday, May 26, 2017

Proton: Air Mata Mahathir Jangan Percayalah


Proton ialah sebuah syarikat swasta yang tidak lagi ada kena mengena dengan kerajaan.  Mahathir pulak adalah bekas Pengerusi Proton yang meletak jawatan dari syarikat tersebut secara rela hati, tak siapa paksa - macamlah sesiapa boleh memaksa Mahathir.

Justeru orang hairan kenapa Mahathir menangis bila berita saham Proton dimiliki oleh Geely dari China bila Proton masih mempunyai kawalan ke atas syarikat tersebut?  Dari apa segi Mahathir sudah tidak ada kena mengena dengan Proton lagi.  Sebelum dijual pada 2012 kepada pihak swasta, Mahathir terlebih dahulu menjual Proton kepada DRB yang dulu dikuasai Allahyarham Tan Sri Yahya Ahmad.

Drama air mata macam ini sebenarnya bukan baru dalam politik negara kita.  Kit Siang dah dulu buat bila konon DAP tak boleh guna lambang sendiri dalam PRU13 dan terpaksa guna lambang PAS kerana konon nak diharamkan RoS.  Sampai sekarang apa pun takde, operasi masih macam biasa.

Wednesday, May 24, 2017

Mahathir Akan Tinggal Pakatan Kalau Muhyiddin (Dan Mukhriz) Tak Jadi PM



Semuanya sudah jelas bahawa Pakatan hanya akan mencalonkan Anwar sebagai Perdana Menteri.  Sekalipun Anwar dalam penjara, bagaimana proses itu akan dilakukan pun sudah ditentukan oleh mereka.

Jika mendapatkan pengampunan diraja memakan masa, Pakatan telah menetapkan Wan Azizah sebagai Perdana Menteri sementara - mana mana satu pun, impian Mahathir untuk melihat Muhyiddin dan Mukhriz selepas itu menjadi PM, tidak akan menjadi kenyataan.

Sebab itu ramai percaya Mahathir (atas sebab diatas) akan tinggalkan Pakatan,  bukan sahaja itu, dia juga akan berbuat sesuatu agar Pakatan ini kalah, seterusnya tidak boleh menamakan Anwar mahupun Wan Azizah sebagai Perdana Menteri.

Monday, May 22, 2017

Mahathir Sedang Dikenakan PKR, Dia Tak Sedarkah?


PKR telah mengadakan berbelas kali Kongres sejak kewujudannya pada tahun 1999.  Yang tidak berubah hanya Wan Azizah sebagai Presiden tapi dalam setiap Kongres - tanpa atau dengan Anwar, junjung-junjung plakad menjulang Anwar ini semua tak pernah berlaku.

Kenapa agaknya hanya setelah Mahathir umum bekerjasama dengan PKR dan Pakatan Harapan untuk menjatuhkan Datuk Sri Najib saja, gejala junjung-junjung plakad ini berlaku dalam Kongres PKR?

Biar penulis jawab, PKR sebenarnya sedang mengenakan, memalukan malah menghinakan Mahathir secara berdepan - tanpa tua kutuk itu sedari.  Mahathir terlalu leka dengan dendamnya ke atas Datuk Sri Najib sehingga dia tak sedar sedang 'diludah' PKR depan berdepan.

Ludah paling pekat ke muka Mahathir ialah semalam bila plakad Anwar sebagai PM ke 7 dijulang ketika Mahathir hadir dalam Kongres itu buat pertama kali.  Dunia tahu, PKR tahu bahawa Mahathir keluar UMNO dan menubuhkan Bersatu untuk menjadikan anaknya sebagai Perdana Menteri.

Friday, May 19, 2017

David Teo Beruntung PM Di Depannya Bukan Mahathir


nsiden pergaduhan antara David Teo dan Sulaiman Yasin di depan Perdana Menteri tempoh hari, sebenarnya bukanlah apa sangat, gimik pun bukan.

Satu jenis tak boleh dibawa ke Majlis dan satu lagi panas baran, memang kenalah dengan situasi yang membawa kepada pertengkaran itu.  Lagipun nampak macam kena, sebenarnya tak kena.  Tak hairanlah takde saman mahupun laporan polis dari yang terlibat.

Pedulikanlah yang itu sebab paling penting sekarang ialah bagaimana kedua mereka itu bernasib baik kerana Perdana Menteri yang di depan mereka itu adalah Datuk Sri Najib Tun Razak, bukan Mahathir.

Wednesday, May 17, 2017

Muhyiddin Ibarat Jeneral Bodoh, Dedah Strategi Perang


Lama tak dengar Muhyiddin, seakan hilang dari mukabumi.  Tiba-tiba hari ini Muhyiddin muncul dengan pernyataan "Gabungan UMNO-PAS Baik Untuk Harapan" - lebih kurang begitulah bunyinya setelah diterjermahkan.

Dari satu sudut, bunyi kenyataan ini macam cerdik, tapi dari banyak sudut yang lain, ini kenyataan makan diri sebab ia membabitkan strategi.

Selain UMNO dan PAS tidak perlu bergabung untuk memberi yang "tidak baik" kepada Pakatan Harapan, nampak disitu jelas bahawa Bersatu ini mahu pertandingan satu lawan satu dalam PRU14 ini, dengan macam mana cara sekalipun mesti jadi.

Monday, May 15, 2017

Peluang Pekerjaan Datang Melalui Pelaburan, Bukan Cakap Kosong


Bila Syed Saddiq Sigaraga cakap pasal mengadakan sejuta peluang pekerjaan kalau Pakatan menang, sudah tentu dia tidak maksudkan peluang pekerjaan yang disediakan oleh kerajaan kerana dalam masa yang sama, ada orang DAP bercakap mahu mengurangkan jumlah kakitangan awam.

Takkan satu cakap lain, satu lagi cakap lain kot.

Dah tentu yang dirujuknya ialah peluang pekerjaan lain dari kerajaan, maksudnya yang diwujudkan di sektor-sektor swasta.  Tapi budak ini terlupa, kalau sejuta, menambah yang sedia ada, itu perlukan pelaburan luar.

Friday, May 12, 2017

UMNO71: Lautan Manusia Bukti Mahathir & Partinya gagal


Lautan manusia yang memenuhi Stadium Bukit Jalil sempena sambutan 71 tahun UMNO semalam, membuktikan bahawa parti ini masih kukuh disebalik segala gerak dan usaha untuk melemahkannya terutama dari bekas Presidennya sendiri, Mahathir.

Bagi yang tak tahu, sejak 1989 (bila UMNO baru ditubuhkan), sambutan Hari UMNO dikira berdasarkan tarikh asal penubuhan pada 11 Mei 1946.  Sejak 1989, bukan baru semalam.

Menariknya, ini adalah kali pertama UMNO menyambut ualng tahun parti dengan kehadiran parti Mahathir, Bersatu yang ditubuhkan khas untuk menyaingi UMNO dan menyaksikannya kalah dalam PRU14.

Ketika di awal penubuhannya dulu, ramai bimbang Bersatu mampu mengurangkan sokongan terhadap UMNO, melihat kepada bekas-bekas pemimpin UMNO yang menyeberang ke parti tersebut.

Wednesday, May 10, 2017

Muhyiddin Calon PM Pilihan, Kata Kaji Selidik Oleh Partinya Sendiri...Kelakar Apa Ni?


Satu kajian di kalangan 3,000 responden yang dijalankan oleh parti Bunga, menunjukkan Muhyiddin adalah PM pilihan rakyat Malaysia dan Mahathir jatuh nombor dua.  Datuk Sri Najib pulak jatuh nombor 9.

Lawak apakah ini?  Sendiri buat survey dan angkat Presiden sendiri sebagai calon PM terbaik?  Siapa bodoh dalam dunia nak pakai survey ni?

Pun begitu jadi tajuk berita jugak, itu yang tak faham.  Ini jelas kerja syok sendiri pun ada orang nak angkat sebagai berita utama.  Apa punya masalah dengan sesetengah orang kat Malaysia ni pun kita tak tahu.

Monday, May 8, 2017

Mahathir Cakap Pasal Demokrasi? Siapa Bodoh Nak Dengar Ni?


Kata Mahathir, Pakatan akan mengembalikan asas demokrasi kalau menang dalam PRU14 yang akan datang.  Seolah negara kita hari ini tidak cukup demokratik di bawah pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ironinya, dari 5 bekas Perdana Menteri yang kita ada, ia adalah Mahathir yang paling banyak dituduh sebagai tidak demokratik.  Bukan sahaja demokrasi, sistem undang-undang kita juga menjadi bahan kecaman sepanjang Mahathir jadi Perdana Menteri - tanya pembangkang kalau tak percaya.

Sekarang dia bercakap seolah-olah Najib tidak demokratik pulak?

Friday, May 5, 2017

24 Tahun Tak Pernah Sentuh, 30 Minit Siasat Tiba-Tiba Nama Najib Muncul


Lawak apakah yang cuba ditunjukkan Lim Kit Siang ini?  Selama lebih 24 tahun dia memburu Mahathir, Anwar dan Daim dalam soal kerugian Bank Negara akibat skandal Forex era 90-an dulu, tak pernah seingat penulis nama Najib disentuh dimana-mana.

Tapi habis saja disoal siasat lebih kurang 30 minit oleh pasukan petugas khas yang menyiasat skandal ini, tiba-tiba nama Najib keluar!!  24 tahun tak pernah sentuh nama Najib, 30 minit siasat terus nama Najib keluar?

Gila macam manakah ini?

Wednesday, May 3, 2017

Parti Sedang Berantakan, Dimana Mahathir?


Selepas antara pengasas Bersatu, Cikgu Kamarul meninggalkan parti itu beberapa minggu sudah, adik beradik Othman dari Perak pula dikatakan sedang berantakan dengan seorang ketua bahagian Bersatu dari Taiping yang baru dilantik.

Media sosial menjadi pilihan untuk melepaskan rasa tidak puas hati masing-masing dan perbalahan ini dapat dilihat oleh semua orang.

Persoalannya, dimana Mahathir untuk mendamaikan semua pihak yang bertelagah ini?  Tak payah tanya Muhyiddinlah sebab silap-silap dia pun menjadi mangsa Mahathir juga apabila dihasut melawan Najib dan akhirnya dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO.

Tuesday, May 2, 2017

Bila Dgn PKR Pun PAS Putus, Apa Nasib Mahathir?


Penulis difahamkan, sebetulnya PAS tidak pernah pun ada minat berbincang hal kerjasama dengan parti Mahathir, Bersatu secara rasmi.  Yang berlaku ialah, Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man yang berunding dengan Bersatu secara tidak rasmi.

Itupun sebenarnya PAS meninjau peluang bagaimana untuk menghancurkan PAN melalui Bersatu dan bila kelihatan Bersatu pun sama-sama macam PAN menjadi hamba DAP, maka segala bentuk rundingan dengan Bersatu, tertutup terus.


Justeru, setelah hubungan dengan PKR pun diputuskan (dipercayai atas sebab yang sama - menjadi hamba DAP), maka dimana kedudukan parti Mahathir selepas ini?

Wednesday, April 26, 2017

SAR: Zaman Mahathir Ditarik Peruntukkan, Zaman Najib Ditambah Peruntukkan


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengagihkan peruntukkan sebanyak RM 80 juta kepada sekolah agama rakyat (SAR), Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan pusat pusat tahfiz berdaftar di seluruh negara.

Dengan adanya peruntukkan yang besar ini, dapatlah semua sekolah agama rakyat yang terbabit menjalankan aktiviti mereka dengan mudah dan tidak mengambil jalan senang dengan mengarahkan pelajar-pelajar dibawah pengurusan sekolah masing-masing mengutip derma dan sebagainya untuk membiayai aktiviti masing-masing.

Bagaimanapun yang lebih penting lagi, peristiwa ini mencatat sejarahnya yang tersendiri kerana inilah pertama kali dalam ingatan penulis dimana kerajaan persekutuan memberikan peruntukkan yang begitu besar untuk institusi sekolah pondok dan sealiran dengannya.

Tuesday, April 25, 2017

Mahathir Yg Tinggal Hutang Untuk Ditanggung Anak Cucu Rakyat, Bukan Najib


Pertikaian antara 1MDB dan IPIC yang diselesaikan semalam, menutup terus fitnah dan dakwaan selama berbulan-bulan yang dilemparkan Mahathir kononnya rakyat negara ini akan menanggung hutang berpuluh billion ringgit lanjutan dari isu tersebut.

Tua kutuk itu pernah mendakwa rakyat akan menanggung kerugian lebih RM 25 billion kalau IPIC menang di Mahkamah Timbang Tara London!!  Orang bodoh kalau bercakap macam itulah, main petik saja nombor ikut suka dia.

Takkanlah 1MDB nak mendedahkan negara kepada risiko seperti besar?  Najib bukan Mahathir, berjudi Forex pun rugikan negara sampai RM 44 bilion.  Dahlah duit lesap, 3 tahun kemudian (1997), ekonomi negara runtuh disebabkan olehnya apabila krisis ekonomi melanda.

Friday, April 21, 2017

Budaya Berpuak-Puak Ni Mahathir Bawa Kemana Saja Dia Pergi


Agak menarik dalam sidang media pengumuman keluar parti oleh bekas Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi parti Bunga, Kamarulazman Habibur Rahman kelmarin, tak sekalipun nama Mahathir disentuh.

Membuktikan, ketika nak keluar parti pun, pendewaan terhadap Mahathir berkurang jangan.

Padahal, antara alasan keluar parti yang disebutkan Kamarul ialah budaya berpuak-puak ala-ala kasta yang diamalkan dalam parti bercapkan bunga itu sebenarnya sangat sinonim dengan Mahathir, malah tak keterlaluan - trademark Mahathir.

Wednesday, April 19, 2017

Apa Agaknya Alasan Mahathir Bila Kamarul Azman Keluar Parti?


Mahathir menerima tamparan yang Maha hebat hari ini bila seorang dari 7 pengasas parti tersebut, Kamarul Azman Habibur, mengumum keluar parti kerana mendakwa kabur dengan perjuangan parti Mahathir anak beranak tu.

Tujuan Mahathir menubuhkan Bersatu ialah untuk menyaingi UMNO, tapi sementara UMNO kekal teguh dan utuh dibawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, Bersatu semakin 'lengang' dari masa ke semasa.

Lepas sorang, sorang keluar parti.

Monday, April 17, 2017

Hasmah Tak Pakai Tudung Pun Pakatan Kena Jawab Sekarang


Nampaknya kemasukan Mahathir ke dalam Pakatan Harapan, lebih banyak membawa bala dari membawa untung.

Tak usah lagi cakap pasal Perwaja, Memali, BMF, skandal Forex dan segala yang berkaitan, bininya Hasmah tak pakai tudung pun Pakatan kena menjawabnya sekarang.

Kasihan tengok cytro pembangkang terkial-kial menggunakan semula alasan yang pernah digunakan cytro BN dulu untuk mempertahankan rambut Hasmah.

Tidak kurang yang membandingkan Hasmah dengan isteri Perdana Menteri, sedangkan kita sedang bercakap tentang situasi yang berbeza.  Ajal maut tangan Tuhan tapi sekurang-kurangnya pada usia awal 60-an ini isteri Perdana Menteri masih ada masa untuk berubah sedangkan Hasmah?

Thursday, April 13, 2017

Kalau Ikut "Ramalan" Mahathir, Najib Tumbang Lama Dah


Mahathir keluar ramalan lagi, kononnya Datuk Seri Najib Tun Razak akan tumbang dalam PRU14 yang akan datang.  Ironinya keluar dari mulut Pengerusi kepada sebuah parti yang paling singkat usianya tapi sudah berpecah belah, ada parti serpihan, ahli keluar parti dan sebagainya.

Kena cakap banyak-banyak pasal Najib supaya orang tak nampak yang dia berlubang sana sini - lebih kurang macam itulah maksudnya.


Adalah lebih baik Mahathir fikirkan dirinya sendiri dari sibuk hal Najib.  Banyak cadangannya untuk Pakatan, ditolak bulat-bulat tak sempat bahas pun, lagi mau gebang pasal Najib nak tumbang ke tidak?

Monday, April 10, 2017

Kenapa Debat Tentang Kekayaan Anak2 Mahathir, Ada Soalan Tentang Riza Aziz?


Ramai orang bertanya, kenapa Mukhriz mahu bertanya tentang punca kekayaan anak Datin Sri Rosmah Mansor, Riza Aziz dalam debatnya dengan bekas pegawai khasnya, Harris Che Mat mengenai punca kekayaan dia adik beradik?
Malah Mukhriz juga seakan-akan meletakkan perkara itu sebagai syarat untuk perdebatan itu diteruskan.

Bagaimana Harris mahu menjawab soalan mengenai punca kekayaan Riza Aziz bila beliau bukan ada kaitan sama sekali pun dengan penerbit filem di Hollywood itu?

Sekurang-kurangnya Mukhriz ada kaitan dengan Mokhzani dan Mirzan - dua lagi anak Mahathir yang bergelar jutawan, bolehlah menjawab apa juga persoalan Harris mengenai punca kekayaan mereka dalam debat itu nanti, sedangkan Harris apa kaitannya dengan Riza Aziz?

Jadi nampak bodoh dan dipandang oleh ramai orang sebagai cubaan Mukhriz untuk mengelak debat itu dari diadakan.  Dia cakap besar saja tapi jauh di dalam hatinya, ada ketakutan yang amat sangat.

Sebab itu letak syarat yang bukan-bukan kepada Harris.  Debat sajalah Mukhriz, kata berani sangat.

Friday, April 7, 2017

Muhyiddin Ada Dalam Dewan Ketika Semua MP Pakatan Bantah RUU355


Buat pertama kali semalam, Ahli Parlimen tunggal Pribumi (itupun menang atas tiket BN), Muhyiddin Yassin hadir sebagai dengan status penyokong Pakatan Harapan.  Sebelum ini kedudukan Pribumi lebih kurang macam ahli bersekutu kepada Pakatan saja, sekarang sudah rasmi.

Ya, Muhyiddin ada dalam tu.

Walaupun Muhyiddin tidak mengganggu ahli parlimen Marang yang juga Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang dari membentangkan RUU355, tapi Muhyiddin juga tidak menghalang komrad komradnya seperti Lim Kit Siang dan lain-lain yang aktif cuba menghalang pembentangan tersebut.

Hanya selepas sidang berakhir, Muhyiddin membuat sidang media di luar dewan, masa dalam dewan, dia diam macam tikus, tak membantah apa pun.  Kit Siang dia tak bantah, Speaker tangguh perbahasan pun dia tak bantah.

Wednesday, April 5, 2017

Jack Ma Pun Sudi Berkongsi Rahsia Kejayaan, Mokhzani Pulak Lagi


Sejak isu kejayaan dan kekayaan luarbiasa anak-anak Mahathir ini mula menjadi perbualan, ramai yang kagum dan mahu anak-anaknya berkongsi rahsia kejayaan itu dengan rakyat Malaysia.

Dikatakan dari 6 anak-anak Mahathir, tak campur anak-anak angkat dan lain-lain, separuh darinya adalah bergelar jutawan, hartawan dan segala macam wan wan dibelakang.  Ada RM 1 billion atau tidak itu bukan persoalan tapi kaya dan jutawan.

Mirzan katanya sebelum 40 dah jutawan, Mokhzani sebelum cecah 50 pun senarai nama dah masuk 10 terkaya dan lain-lain lagi.

Justeru, wajar berkongsi rahsia kejayaan, bukan nak cari salah pun, berkongsi kejayaan saja.  Takkan itu pun salah?

Hartawan macam Jack Ma pun kehulu ke hilir menceritakan rahsia kejayaannya untuk dijadikan motivasi oleh generasi muda.  Anak-anak Mahathir yang tak berapa kaya macam Jack Ma pulak kedekut ilmu kenapa?

Monday, April 3, 2017

Antara 1MDB & Perwaja, Mana Satu Merugikan Rakyat?


Dalam banyak hal yang dibincangkan orang mengenai 1MDB ini, satu perkara yang ramai terlupa ialah, 1MDB ini bukan syarikat rugi, jauh lagi syarikat yang telah bankrap.  Dari mula ia ditubuhkan sehingga dijadikan isu oleh Mahathir, satu-satunya isu 1MDB ini ialah beberapa keputusan perniagaan tidak wajar oleh pengurusannya - bukan rugi atau bankrap.

Malah baru-baru ini didedahkan dalam parlimen bahawa 1MDB sudah tidak mempunyai hutang jangka pendek dengan bank bank tempatan, sebaliknya hutang jangka panjang dalam bentuk bon dan sebagainya.

Jadi kenapakah Mahathir masih berterusan mahu bersoal jawab tentang 1MDB bila syarikat tersebut tidak ditutup atau rugi?  Dah selesai hutang banyak pulak lagi, jadi apa masalahnya?

Friday, March 31, 2017

Mahathir Pembawa Masalah Dari Menyelesaikannya



Sudah ada desakan agar Datuk Sri Najib ini diberikan satu penghargaan atas kejayaan beliau menyelesaikan begitu banyak krisis antarabangsa dan tempatan dengan menggunakan pendekatan diplomasi contoh sejak 2014.

Antaranya MH370, MH17, pergolakan di Selatan Filipina yang ada hubung kait dengan Sabah dan terbaru krisis dengan Korea Utara.  Krisis dengan Korea Utara ini adalah yang terbesar sekali sebab kerajaan itu dipimpin oleh orang yang tidak berapa betul fikirannya.

Najib dah tak boleh dibiar terus saja menyelesaikan masalah rumit sebegini tanpa sebarang bentuk penghormatan bagi menghargai kejayaan itu.

Sebagai perbandingan, Mahathir juga mengalami banyak krisis antarabangsa membabitkan negara sepanjang 22 tahun jadi Perdana Menteri.  Dari kes BMF, Memali lesap RM 30 billion di pasaran matawang antarabangsa sehingga kepada kejatuhan ekonomi 1997, semuanya tidak berjaya diselesaikan Mahathir.

Wednesday, March 29, 2017

"Kepala Perompak" Hadir Mesyuarat Dipengerusikan "Mulut Jahat"


Mat Sabu.......dengar nama pun dah gelak, belum dengar dia bukak mulut lagi.  Apa ada pada Mat Sabu ni? Cerdik? Tak. Warak? Jauh sekali.  

Nak panggil cerdik macam mana, ciri-ciri itu langsung tak ada!! Mat Sabu kot, ingat DAP 'perkenan' dia jadi Presiden PAN sebab dia cerdik ka?  Pasal dia bodohlah.

Tapi semalam Mat Sabu pengerusikan mesyuarat Pakatan yang antaranya turut dihadiri bekas Perdana Menteri dan bekas Timbalan Perdana Menteri!!

Wow....dahsyat Mat Sabu.  Bodoh-bodoh dia pun dapat pengerusikan mesyuarat dengan ahli-ahli yang LEBIH BESAR dari dia.

Monday, March 27, 2017

Lemahnya Pribumi, Baru Bagi Cadangan, Bersusun Orang Menentang


Kita masih ingat ketika Anwar dibuang dari UMNO oleh Mahathir pada tahun 1998, DAP dan PAS ketika itu berlumba-lumba mencarinya untuk menawarkan diri menjadi kawan.  Anwar akhirnya memilih buat parti sendiri, yang kita kenal sebagai PKR hari ini.

Mahathir dan Muhyiddin pulak di tempat yang berlawan.  Bila masing-masing keluar/dibuang UMNO, mereka yang berlumba-lumba cari DAP dan PAS untuk membuat kawan.  Mahathir cari DAP, Muhyiddin cari PAS.

Nampak bezanya tu?

Apa pun tak mengubah hakikat Anwar ini masih seorang peliwat cuma nak tunjuk dari segi politik, cerdik Anwar dari 2 ekor ini tadi.  Anwar menentukan rentak untuk DAP dan PAS menarikan, sementara Muhyiddin dan Mahathir ini terpaksa menari ikut rentak Pakatan.

Friday, March 24, 2017

Beli Jet Pejuang Terpakai, Itulah Jasa Mahathir Kepada Askar Kita



Banyak yang diperkatakan orang tentang sumbangan Mahathir dalam penganjuran LIMA2017.  Sumbangan apa?  Kepada penganjuran itu mungkinlah tapi kepada industri pertahanan dan angkatan tentera kita secara keseluruhannya apa dia?

Hampir tidak ada.

Banyak perolehan yang dibuat sepanjang penganjuran LIMA sejak 1991, adalah kerana Datuk Sri Najib menjadi Menteri Pertahanan. Mahathir hanya endorse saja sebab dia Perdana Menteri tapi yang buat semua kerja ialah Najib.

Mahathir ada rekod yang cukup buruk dalam hal pertahanan ini.  Ia adalah ketika Mahathir menjadi Menteri Pertahanan antara 1981 - 1985 dimana jet pejuang A4 Skyhawk terpakai dari Amerika Syarikat diperolehi.

Thursday, March 23, 2017

Lawan Najib, Tak Sedar Diri Tu Nak Dikorbankan


Kata seorang bekas pesara kerajaan ini dari parti Pribumi, dia mahu mencabar Datuk Sri Najib di Pekan dalam PRU14 yang akan datang.  Latarbelakang sebagai orang pencen (pernah pegang jawatan besar dalam kerajaan) disamping status sebagai anak tempatan, dijadikan sandaran.

Persoalannya, kenapa orang ini - yang tidak ada langsung pengalaman politik? Kenapa bukan nama-nama besar dalam Pribumi yang lain?  Hantarlah Muhyiddin ke, Mukhriz ke atau paling tidak Zainuddin Maidin (Zam).  Zam ini tidaklah nama besar tapi dia mulut besar.  Banyak sangat cakap tapi mencabar Najib tidak berani.

Atau paling tidak Mahathir sendiri turun bertanding di Pekan.

Monday, March 20, 2017

Debat 1MDB: Nazri Mungkin Tak Berminat Tapi Mahathir Mahu Menang!!


Kata Datuk Seri Nazri Aziz, tidak ada pihak yang menang, tidak ada pihak yang kalah dalam debat 1MDB dirancang pada 25 Mac ini di Padang Rengas.  Secara tidak langsung menunjukkan Nazri tidak berminat untuk menang dalam perdebatan itu.

Tapi bagi Mahathir, adalah penting untuk dia menang dalam debat tersebut.  Tak betul-betul menang, kelihatan menang pun cukuplah.

Sebetulnya tidak ada satu cara menentukan siapa yang menang atau kalah dalam sesi debat, ini bukan perlawanan bola dimana siapa paling banyak gol menang.  Paling common, bila salah satu pihak tidak dapat menjawab soalan pihak yang lain sajalah, itu dianggap menang.

Friday, March 17, 2017

Sukan Komanwel 2022: Bagus, Cuma Jangan Biar Tragedi SUKOM 98 Berulang


Cadangan Malaysia menjadi penganti kepada tuan rumah Sukan Komanwel 2022, Durban (Afrika Selatan), memang baik.  Sukan, seperti yang ramai orang tahu, mampu menarik kedatangan pelancong di samping peluang mempromosi negara di mata dunia.


Bagaimanapun dalam masa yang sama, kerajaan perlu melihat penganjuran Sukan Komanwel 1998 (Sukom98) di negara kita pada era Mahathir menjadi Perdana Menteri yang menimbulkan begitu banyak masalah kepada negara sebagai teladan dan tidak mengulangi kesilapan itu dalam Sukan Komanwel 2022.


Akaun Sukom98 hanya berjaya ditutup pada tahun 2012 - 14 tahun selepas penganjurannya.

Kenapa?  Sebab terlalu banyak penyelewengan kita rasa berlaku dalam penganjuran sukan tersebut.  Dah Sukom98 ini pun diterajui oleh adik ipar Mahathir sendiri, seorang jeneral bersara yang pernah dilantik menjadi Panglima Angkatan Tentera pada era yang sama (Mahathir jadi Perdana Menteri).

Thursday, March 16, 2017

Najib Tak Perlu Buat Apa2, Mahathir Sedang Meroboh Pakatan Untuknya


Mahathir mungkin terlalu tua untuk sedar bahawa dia sedang menghancurkan Pakatan apabila mencadang untuk mengubah nama Pakatan kepada yang lain.  Isu ini saja boleh buat Pakatan berpusing kerana siapa Mahathir nak menentukan hujung dan pangkalnya Pakatan.

Apa pun status Mahathir, satu hakikat yang pasti, parti itu hanya ada 1 ahli parlimen - Muhyiddin, lagi nak demand macam-macam.

Lebih teruk lagi, Mahathir turut berkata "tiru BN Kalau Nak menang" - betul muka tak malu tua kutuk ni, dah macam macam yang buruk disebut pasal BN, tapi bila nak menang, suruh tiru cara BN pula.

Seolah Pakatan ini parti budak budak sekolah.  Tak kan dinasor politik macam Anwar Dan Kit Siang tak tahu perkara tu, sudah tentu mereka tahu tapi atas sebab politik tertentu,  perkara itu  (tiru macam BN), tidak dilakukan mereka.

Tapi yang penting, perkara seperti ini tak payahlah cakap dengan oranglah ye tak? Serupa macam dedah pekung sendiri sajalah, apa yang dapat?

Monday, March 13, 2017

Sokong RUU355, Elok Dengar Dari Muhyiddin Sendiri


Muhyiddin rasanya dari segi maruah dan intergriti tu mungkin hampir kosong.  Tapi dalam soal dia tu nak menyokong RUU355 yang kuat dibantah sekutu barunya DAP, benda ini kita kena dengar sendiri dari mulut dialah.

Bukan mulut PAS, nak-nak dari mulut Tuan Ibrahim.

Tuan Ibrahim ni bukan orang tak tahu, pendiriannya berbelah bagi antara ikut Hadi (Datuk Seri) bekerjasama dengan UMNO atau ikut Mat Sabu PAN bekerjasama dengan DAP dalam Pakatan Harapan.

Paling last sekali kita nak dengar sesiapa bercakap bagi pihak individu lain ialah Tuan Ibrahim.  Dia cakap pasal PAS pun belum tentu betul lagi, nak cakap pasal Muhyiddin pulak.  Contoh macam kerjasama dengan Pribumi, daripada semua pimpinan PAS, dia saja yang cakap perbincangan dah selesai bila tak ada keputusan pun sebenarnya.

Friday, March 10, 2017

Debat 1MDB: Nazri, Berlembutlah Dengan Orang Tua Tu


Gayung nampaknya bersambut bila Datuk Sri Nazri Aziz bersetuju berdebat dengan Mahathir tentang isu 1MDB.  Kita dah lama tunggu apa bukti yang Mahathir ada untuk mengatakan dana RM 2.6 billion yang masuk dalam akaun Perdana Menteri pada 2013, adalah wang dari 1MDB,

Yang kita tahu, wang itu dari Tanore Finance Corporation melalui Falcon Private Bank di Singapore. Tanore Corporation bukan ada kaitan sama sekali dengan 1MDB.

Mahathir bagaimanapun bertegas mengatakan bahawa wang ini adalah dari 1MDB tapi sehingga sekarang dia gagal mengaitkan Tanore Corporation yang memasukkan wang RM 2.6 billion tersebut ke dalam akaun Perdana Menteri dengan 1MDB.

Logiknya, kalau syarikat yang takde kena mengena dengan 1MDB masuk duit dalam akaun Perdana Menteri, bagaimana pulak Mahathir percaya Najib mencuri wang dari 1MDB?

Wednesday, March 8, 2017

Mahathir Gagal, Pembangkang Mula Percaya Derma Dari Arab


Seorang Ahli Parlimen pembangkang bertanya kepada Perdana Menteri dalam sesi parlimen pagi tadi sama ada Raja Salman ada memberikan derma tambahan kepada beliau sebelum baginda menamatkan lawatan ke negara ini.

Masa Raja Salman ada sini, taknak pulak tanya, semua diam macam tikus, dah balik saja, macam-macam soalan yang keluar.


Begitupun, walau soalan itu walaupun berbunyi bodoh, serupalah macam orang yang bertanya juga, tapi membuktikan bahawa pembangkang sudah mula menerima kenyataan Najib bahawa wang RM 2.6 billion yang dimasuk dalam akaun Perdana Menteri itu adalah sememangnya derma dari Arab Saudi.

Monday, March 6, 2017

Mahathir Raja U-Turn, Kalau Dia U-Turn Ke Najib Bagaimana?


Mahathir buat hal lagi.  Semalam dia mengaku di depan khalayak yang tak berapa nak ramai dalam satu ceramah Pribumi bahawa dia adala Raja U-Turn.  Berbeza dengan yang lepas-lepas, hanya 2 ke 3 manusia saja percaya Mahathir sedang bersinikal.

Lebih ramai yang lain percaya, Mahathir serius, dia memang mengaku sebagai Raja U-Turn.

Mahathir mungkin tengah mamai masa bercakap.  Dia tak sedar dengan mengaku macam itu, dia sebenarnya sedang mengatakan "Ya, aku kaki penipu, dulu aku cakap lain, sekarang aku cakap lain, akulah Raja Penipu".

Golongan macam Mahathir ini ada nama dalam Islam.  Mereka digelar golongan munafik - cakap tak boleh pakai.  Bagaimana rakyat nak percayakan orang ini dan suku sakat mereka untuk memimpin negara?  Hari ini cakap lain, esok buat lain?

Wednesday, March 1, 2017

Derma RM 2.6 Billion: Dulu Bullshit, Dah Sekarang "Dia" Pulak Lari Mencirit


Punyalah nak rakyat percaya bahawa derma RM 2.6 billion dari Arab Saudi yang masuk akaun Perdana Menteri pada tahun 2013 adalah derma, Mahathir sampai ke tahap memanggil alasan itu (derma dari Arab) sebagai bullshit.

Anehnya, Raja Arab dah nak balik pun hari ini untuk sesi lawatan yang seterusnya pulak, jangan kata nak mengulang semula bullshit, Mahathir dikhabarkan lari tercirit ke Langkawi.

Dah apahal?

Itu hari bukan main lagi kau ya, Arab gilalah, bullshitlah, sekarang dah kawan tu ada sini, sampai sudah bayang dan batang hidung Mahathir pun tak nampak?  Berani kat belakang sajalah ya, depan-depan tak berani pulak berusaha untuk tanya?

Tuesday, February 28, 2017

Penjaga 2 Kota Suci Pun Tak Boleh Nak Tentu Haji Siapa Mabrur


Raja Salman selain dikenali sebagai Raja Arab Saudi, turut bergelar penjaga 2 kota suci (Mekah & Madinah) - satu gelaran yang tiada tandingnya di dunia ini.

Pun begitu, Raja Salman dan Raja-Raja Arab sebelum beliau, dengan kedudukan yang begitu, tidak pernah direkodkan ada mengeluarkan kenyataan siapa diantara orang yang mengerjakan ibadah haji ini mendapat haji yang mabrur atau tidak.  Itu penjaga 2 kota suci tu.

Bagaimana Mahathir yang nak mengerjakan haji atau umrah pun perlu mendapatkan kebenaran kerajaan Arab Saudi pulak yang lebih sudu dari kuah menentukan haji siapa yang mabrur atau tidak?

Itu yang pelik.

Monday, February 27, 2017

Raja Arab Datang, Dia Tak Sibuk Pasal Derma Pulak


Sebelum ini Mahathir adalah orang paling kecoh tentang derma RM 2.6 billion yang masuk akaun Perdana Menteri pada tahun 2013.  Ke hulu ke hilir Mahathir bercakap tentang hal itu dan menuduh ia adalah wang yang dicuri dari 1MDB.

Bila ditunjuk bukti bahawa ia adalah wang derma dari Arab Saudi dan Arab Saudi sendiri pun tidak menafikannya, Mahathir memperlekehkan pulak jawapan itu, siap tuduh Arab gila saja yang bagi derma banyak itu.

Sekarang Raja Arab Saudi sudah datang Malaysia, jangan kata ura-ura nak berjumpa, Mahathir tidak lagi bercakap tentang derma RM 2.6 billion itu.  Sebaliknya, dia dipercayai mengarahkan para balacinya untuk menyerang perjanjian syarikat minyak Arab Saudi, Aramco dengan Petronas.

Dah pergi mana cerita RM 2.6 billion yang dijaja-jaja tadi kononnya bukan wang derma tapi wang yang dicuri dari 1MDB?  Patutnya inilah masa yang paling sesuai untuk membicarakan perkara tersebut.

Masa bila lagi yang sesuai?

Friday, February 24, 2017

Nak Tahu Mahathir Nyanyuk Ke Tidak, Jangan Tanya Penyembahnya


Agak hairan kenapa media mendapatkan pendapat penyembah Mahathir bagi mengulas sama ada tua kutuk itu sudah nyanyuk atau tidak?  Dah tentulah jawapannya tidak.

Nak tanya Mahathir nyanyuk ke tidak, kena tanya orang yang tahu dan mengikuti perjalanan karier dan politik orang tua berkenaan - dah tentulah orang yang lebih dewasa, bukan budak mentah setahun jagung.

Orang bercakap Mahathir nyanyuk ni, ada alasan yang mengiringinya, bukan main tabur saja.  Contoh, dulu dia kata apa pasal pembangkang, sekarang dia kata apa pulak, dulu dia kata melayu mudah lupa, sekarang siapa sebenarnya yang mudah lupa, dan semacam itu.

Patahkanlah hujah itu kalau nak mengatakan Mahathir sebaliknya (tidak nyanyuk), bukan ikut perasaan saja.

Thursday, February 23, 2017

Monumen Kebanggaan Mahathir Antara 2 Lokasi Suspek Berlatih Guna Racun


PDRM semalam mengesahkan bahawa suspek dalam kes pembunuhan seorang warganegara Korea Utara di KLIA2 18 Februari lepas, berlatih menggunakan racun dalam pembunuhan itu di dua lokasi sekitar Kuala Lumpur, iaitu di KLCC dan Pavilion.

Kebetulan, dua lokasi ini sangat berkaitan rapat dengan Mahathir.  KLCC adalah monumen kebanggaannya, dimana dia mendakwa rekabentuk asas bangunan itu dia yang membuatnya, sementara Pavilion pula adalah lokasi pertama kedai roti Mahathir, The Loaf dibuka.

Bagaimanapun suka nak diingatkan, tidaklah Mahathir berkaitan apa-apa dengan kejadian itu cuma nak disebutkan inilah kadang-kadang masalahnya dengan pembinaan monumen.  

Memang, monumen boleh menjadi mercu tanda sesebuah negara tapi ia juga berpotensi digunakan oleh pihak tidak bertanggunjawab untuk memalukan sesebuah negara itu balik.

Wednesday, February 22, 2017

Proton: Saudara Mara Mahathir Masih Ramai Jadi Supplier


Mahathir menulis tentang Proton hari ini.  Banyak merapu yang disebut tapi secara asasnya semua cerita lama terutama mengulang kembali dakwaan konon kerajaan akan menjual Proton ini kepada syarikat China.

Tua kutuk ini masih tak mahu mengaku bahawa Proton bukan lagi hak kerajaan dan syarikat itu sudah beberapa tahun menjadi syarikat swasta sepenuhnya.  Kalau nak dijual pun bukan kerajaan yang jual, sebaliknya syarikat yang memilik Proton - DRB Hicom.

Pun begitu, kerajaan masih bermurah hati menyuntik dana RM 1.5 billion ke dalam syarikat itu setelah Mahathir tidak lagi menjadi Pengerusinya tahun lepas tapi sampai bila kan?

Apa pun, setelah Proton dibebaskan dari Mahathir, Proton perlu masuk ke fasa yang seterusnya iaitu dengan membebaskan syarikat tersebut dari suku sakat Mahathir yang menjadi pembekal syarikat itu buat sekian lama.

Monday, February 20, 2017

Kemalangan Basikal: Mana Zam Tahu Kalau Orang Lain PM, Kemalangan Itu Tak Berlaku?


Anak Maidin ini semua orang tahu hanyalah balaci Mahathir, tak lebih dan tak kurang.  Dia kekal dalam UMNO dan tidak masuk parti bunga hanya untuk memainkan peranan budak jahat bagi pihak Mahathir saja.

Jadi, kenyataan anak Maidin baru-baru ini berhubung kemalangan basikal yang mengorbankan 8 nyawa di Johor Sabtu lepas itu adalah semata-mata memainkan peranannya sebagai balaci Mahathir saja.

Statusnya sebagai ahli UMNO, akan kemudiannya digunakan pembangkang untuk mencemarkan imej UMNO, seolah-olah UMNO yang bercakap, bukan anak Maidin.  Kalau pun bukan ini niatnya, dari segi persepsinya begitu.


Hakikatnya, mana mungkin anak Maidin ini tahu kalau orang lain jadi Perdana Menteri, kemalangan basikal itu tidak akan berlaku?  Tiada siapa yang tahu, dah nama pun kemalangan kenapa mesti anak Maidin nak politikkan?

Friday, February 17, 2017

Mahathir Bapa Perpecahan Melayu


Selama bertahun tahun rakyat terpedaya dengan permainan wayang konon Mahathir adalah seorang ultra Melayu, pro Melayu dan segalanya Melayu.

Yang betulnya, berdasarkan banyak maklumat, jauh dari hero Melayu, Mahathir sebenarnya boleh dikatakan bapa perpecahan Melayu.  

Dikaji-kaji semula dari jumlah ekuiti bumiputera yang langsung tidak berubah dari saat Mahathir jadi Perdana Menteri sehingga bersara, kepada penubuhan parti-parti politik serpihan UMNO setiap kali Mahathir bergaduh dengan orang, semua ini adalah bukti yang nyata bagi menyokong hakikat tersebut.

Orang Melayu tak berkembang dan bersatu semasa Mahathir berkuasa. Dipecah-pecah belah pulak lagi semuanya agar dia dapat jadi yang terlama.

Malah, parti pure orang UMNO yang ada hari ini pun bukanlah UMNO sama yang ditubuh dikaki tangga Istana tahun 1946 dulu kerana Mahathir dan putar belitnya 'telah' mengharamkan UMNO yang itu dan menubuhkan UMNO Baru bagi mengelakkan pemilihan kontroversi 1987 dari diadakan semula.

Dibawah UMNO baru, ahli UMNO bukan saja Melayu macam dulu, tapi ada bumiputera (orang asal tapi bukan Melayu) yang boleh menyertainya.  Tidaklah salah dengan itu, tapi sekadar nak sebut dari parti pure Melayu, UMNO sudah ada bukan Melayu sebagai ahlinya, itu saja.

Wednesday, February 15, 2017

Mahathir Jadi Ketua Bahagian? Lawak Apakah Ini?


Kata Mahathir, Pribumi adalah bertujuan untuk menggantikan UMNO, maka itu sebahagian tema UMNO merah, Pribumi guna keseluruhan Merah sebagai tema mereka pula.  UMNO guna nama bahagian, Pribumi pun menggunakan Bahagian juga.

Pendek kata, semua nak tiru UMNO lah.

Tapi Pengerusi UMNO, tidak macam Pengerusi Pribumi.  Pengerusi UMNO tidak pegang jawatan di peringkat bahagian UMNO tapi berkuatkuasa semalam, Pengerusi Pribumi adalah juga Ketua Bahagian Pribumi Langkawi.

Bukan setakat itu juga, Mahathir adalah Pengerusi Perhubungan Pribumi Kedah, lawak apakah ini?

Mahathir tu dah tua, 92 tahun dah, sikit masa lagi nak mati, masih lagi nak pegang jawatan macam orang muda?  Apa dah tak cukup lagi ke orang muda kat Kedah dan Langkawi tu yang boleh sandang apa jawatan yang Mahathir sandang?

Tuesday, February 14, 2017

Selain Proton, Petronas Juga Sumbang Berbilion Ringgit Untuk Keluarga Mahathir (II)

1. Orang ramai mungkin hanya tahu Petronas melalui Malaysian Shipping Company (MISC) pernah "bail out" Konsortium Perkapalan Berhad (PKB) Mirzan Mahathir sebanyak USD 220 juta (RM 900 juta). Menurut Far Eastern Economic Review, hutang PKB ketika itu sekitar RM 1.6 bilion.

2. Lebih RM 2 bilion perlu dibelanjakan untuk menyelamatkan PKB milik Mirzan Mahathir.

3. Pada 2012, Petronas melalui Petronas Cari Gali Sdn Bhd juga telah menganugerahkan kontrak bernilai RM 700 juta kepada Sapura Kencana Petroleum milik Mokhzani Mahathir.

4. Namun apa yang tidak diketahui umum ialah bagaimana Yasmin Group milik anak saudara Tun Mahathir, Dato’ Paduka Rahmat Abu Bakar turut meraih keuntungan besar dari Petronas secara senyap-senyap.

5. Yasmin Group melalui anak syarikatnya Yasmin Engineering telah dianugerahkan beberapa kontrak besar oleh Petronas yang dianggarkan berharga berbilion ringgit semasa Mahathir menjadi Perdana Menteri dan kemudian Penasihat Petronas.

6. Mahathir menggunakan "side kick" beliau, Tan Sri Hassan Merican, untuk memberi beberapa kerja besar kepada Yasmin Engineering: 

 a) The largest 1800mm water main relocation work in South East Asia in Putrajaya in 2000.
b) High pressure 36” (Thailand-Changlun) gas pipeline tie-in at Changlun, Kedah in 2004.
c) High pressure 24” gas pipeline tie-in supplying to Keppel Power Plant, Singapore in 2006.
d) High pressure 30” Petronas Gas Berhad pipeline repair in Segamat, Johor in 2009 and many other pipeline and related works for the oil majors in Malaysia.


(lihat: http://www.mhcreative.com.my/yasmingroup/portfolio-item/engineering/)

7. Dianggarkan keseluruhan projek-projek yang diperolehi oleh Yasmin Group dari Petronas mencecah RM 20 bilion.

8. Yasmin Group juga pernah mendapat hak eksklusif mengeksport minyak pelincir Petronas ke Amerika Syarikat. Bagaimanapun ini merupakan maklumat dalaman yang sukar dianggarkan nilai projek kerana tidak pernah diumumkan kepada umum.

8. Inilah agaknya yang dikatakan bumi dipijak milik Tun Mahathir.

Monday, February 13, 2017

Mahathir Bagi Sebulan, PAS Tolak Tak Sampai 24 Jam


Melihat perlakuan Mahathir sekarang ini, seolah-olah dia masih lagi berasa orang paling berkuasa dalam negara ini.  Pandai-pandai saja dia memberi kata dua dan tempoh selama sebulan untuk PAS memberikan jawapan kepada perlawaan kerjasama dengan Pribumi.

Siapa dia, berapa  ramai ahli parlimen dibawahnya yang nak sound sound PAS ni?  Tolak semua wakil rakyat yang dah berhijrah masuk parti baru pun, jumlah wakil rakyat PAS adalah jauh lebih ramai dari Pribumi Mahathir.

Lagi ada hati nak sound sound orang.

Tak hairan kenapa PAS sekadar memandang rendah kata dua Mahathir itu dan menolaknya tidak sampai 24 jam pun selepas ia dibuat.  Begitu rendah dan hina sekali taraf Mahathir sekarang.  Dia bukanlah orang yang ditakuti seperti dulu.

Saturday, February 11, 2017

Proton Bayar RM 7 Bilion Kepada Anak Saudara Tun Mahathir

1. Sebanyak 3.6 juta buah kereta telah berjaya dijual oleh Proton Holdings Bhd. (Proton) sejak 1985.

2. Kenapa tahun 1985 ini penting kepada kita? Ini kerana pada tahun tersebutlah Proton telah melantik Jurumuda Sdn Bhd sebagai syarikat tunggal membekalkan "anti-rust" kepada Proton.

3. Difahamkan Proton perlu membayar RM 2,000 - 5,000 untuk kepada Jurumuda Sdn Bhd untuk pemasangan "rust proofing" sebuah kereta. Jika diambil kiraan "cincai" RM 2,000 x 3.6 juta buah kereta terjual ia sudah mencecah RM 7.2 bilion. Ini belum termasuk berapa banyak kereta Proton yang tidak terjual sebelum ini.


Siapa Di Belakang Jurumuda Sdn Bhd?

4. Jurumuda Sdn Bhd adalah syarikat milik penuh Yasmeen Holding yang diketahui ramai milik anak saudara Tun Mahathir, Dato’ Paduka Rahmat Abu Bakar.

5. Inilah sebab utama Tun Dr Mahathir Mohamad sering mempertahankan kepentingan Proton sebagai satu ikon kebangsaan dan sentiasa berusaha mengagalkan usaha Proton mendapatkan rakan strategik luar negara.

6. Tun Mahathir tahu sekiranya Proton mendapat rakan strategik luar negara kemungkinan besar vendor juga akan bertukar berdasarkan kemapuan menawarkan harga yang kompetitif, bukan lagi harga suka suki keluarga beliau.

[Tunggu Pendedahan akan datang: Yasmeen Holdings alat Tun Mahathir menguasai ekonomi negara.] - Socrates

Friday, February 10, 2017

Jumpa 40 Minit, Nak Minta Anwar Backup Leteww!!


Mahathir katanya berjumpa dengan Anwar 40 minit di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini ketika peliwat berulang itu menghadiri perbicaraan saman ke atas Khairy Jamaludin.

Berbeza dengan pertemuan pertama 5 bulan dulu, kali ini tidak ada adegan berjabat tangan hanya perbincangan tertutup kedua mereka.

Sekalipun kenyataan Mahathir kepada wartawan kononnya perbincangan itu adalah mengenai situasi negara dan politik semasa tapi ramai yang percaya perjumpaan itu adalah tentang bagaimana Anwar mampu menyelamatkan Mahathir kalau Suruhanjaya Diraja (RCI) atau apa bentuk siasatan dijalankan ke atas Skandal Forex yang hampir menyebabkan negara antara 1989 hingga 1994 dulu.

Cakaplah apa nak cakap, dari segi persepsinya, itulah tujuannya pertemuan ini, timing tu memang kena betul.

Dua Kali Mahathir Terpaksa 'Menyembah' Anwar Untuk Gulingkan Najib


Setelah gagal dalam pertemuan pertama, Tun Dr Mahathir sekali lagi terpaksa menyembah Datuk Seti Anwar Ibrahim untuk merealisasikan hasratnya mengulingkan Perdana Menteri.

Hari ini bertempat di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Mahathir terpaksa meluangkan masa selama 45 minit berjumpa dengan seteru politiknya itu.

Thursday, February 9, 2017

Kerajaan Perlu Sita Harta Anak-Anak Mahathir



Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin hari ini menggesa kerajaan segera melakukan siasatan terhadap harta yang dimiliki oleh anak-anak Tun Dr Mahathir Mohamad kerana dikatakan mendapat 'jalan mudah' sehingga mampu bergelar jutawan segera.

Menurut Pengerusinya, Ramesh Rao Krishnan sepanjang pemerintahan regim Mahathir selama 22 tahun pelbagai keistimewaan telah diberikan kepada anak-anak Mahathir antaranya tender kerajaan yang bernilai puluhan juta ringgit sehingga membolehkan mereka bergelar orang paling kaya di negara ini.


Wednesday, February 8, 2017

Kit Siang 'Mengamuk' Depan Wartawan Demi Selamatkan Mahathir




Penasihat DAP, Lim Kit Siang dilihat mengamuk sakan apabila ditanya wartawan berhubung pendirian beliau berhubung skandal Bumiputra Malaysia Finance Malaysia Ltd. (BMF) dan perdagangan mata wang asing oleh Bank Negara Malaysia (BNM) yang dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.