Tuesday, July 18, 2017

Mahathir Pengerusi Untuk Elak Harta Dilahap Proksi


Strategi Mahathir mengumpul kekayaan ialah dengan meletak harta dibawah nama orang lain - proksi dan trustees.  Bukti paling jelas sudah tentulah ketika Mahathir menyerah lebih RM 1 billion wang dan harta UMNO ke tangan Paklah sewaktu proses peralihan kuasa tahun 2003-2004 melalui proksinya bernama Nordin Bachik dan Nor Mohamed Yaakob.

Tidak timbul pun persoalan kenapa wang dan harta UMNO tidak dimasukkan ke dalam akaun parti seperti yang Mahathir sibuk persoalkan sekarang.  Dia sendiri pun ketika jadi Presiden UMNO, tidak meletak wang dan harta UMNO dalam akaun parti lagi mau persoal orang lain.

Justeru, amat penting untuk Mahathir dilihat terus relevan dalam politik atau harta-hartanya ini akan lesap dilahap proksi-proksi yang menjaganya.  Kuda-kuda Mahathir yang berbelas ekor di dalam dan luar negara itu, hanya akan jadi daging korban hari raya haji nanti kalau Mahathir diberi jawatan tanpa peranan dalam Pakatan.

Monday, July 17, 2017

Mahathir Bukan Tersasul, Ambil Peluang Hina Mat Sabu


Banyak diperkatakan konon Mahathir tersasul menyebut Mat Sabu sebagai Presiden UMNO pada hari perasmian lambang Pakatan tersebut yang baru minggu sudah.

Sebetulnya Mahathir bukan tersasul tapi dia sengaja mengambil peluang untuk menghinakan Mat Sabu dan UMNO dalam masa yang sama.  Di antara 4 Presiden parti dalam Pakatan Harapan, Mat Sabu adalah yang paling ke bawah, dia wakil rakyat pun bukan, belajar tinggi pun tidak.

Justeru, peluang mendapat coverage media yang besar pada hari perasmian Pakatan Harapan itu digunakan Mahathir untuk menghinakan Mat Sabu (dan UMNO) secara tidak langsung.

Friday, July 14, 2017

DAP Lantik Mahathir Sebagai Pengerusi Pakatan Harapan?


Ketika Pakatan memerintah Perak, DAP tidak perlu melantik orangnya sendiri sebagai Menteri Besar, sebaliknya mereka memilih Nizar dari PAS untuk mengisi jawatan itu.

Apa yang DAP perlu lakukan ialah mengawal Nizar untuk mengikut semua kehendak mereka dan melaksanakan arahan mereka.  Hasilnya, ada perkampungan cina yang mendapat hak menduduki tanah sehingga 999 tahun.

Nizar tidak ada pilihan kerana sekalipun dia Menteri Besar tapi kedudukannya ditentukan DAP yang mempunyai majoriti paling besar di kalangan 3 parti Pakatan Rakyat ketika itu.

Inilah halnya yang berlaku dalam organisasi baru Pakatan Harapan yang diumumkan Mahathir petang tadi.  Tiga jawatan tertinggi Pakatan Harapan, tidak terdapat wakil DAP sekalipun parti itu mempunyai jumlah kerusi tertinggi.

Wednesday, July 12, 2017

Kalau Masuk Penjara Pun Hanya Mahathir Seorang


Mahathir cuba membabitkan pemimpin Pakatan lain dalam RCI Forex yang bakal menyiasat  skandal kehilangan beratus billion wang rakyat semasa dia masih menjadi Perdana Menteri dekad 90-an yang dulu.

Tidak sukar melihat motifnya, Mahathir cuba menyeret pemimpin pembangkang lain dalam perkara tersebut supaya isu ini menjadi besar dan bukan dia saja yang terlibat.  Tapi jelas, tidak ada pemimpin Pakatan lain yang merasakan ada kaitan dengan skandal tersebut, hanya Mahathir seorang.

Justeru, tidak wujud keperluan sama sekali untuk mereka masuk campur dalam hal ini dan membiarkan Mahathir terkontang kanting bercakap mengenainya sendirian.  

Monday, July 10, 2017

DAP Yang Bersungguh-Sungguh Nak Penjarakan Mahathir


Mutakhir ini Mahathir gemar memberi persepsi bahawa Najib mahu memenjarakannya.  Di sana sini Mahathir bercakap tentang penjara.

Logik akal, buat apa nak memenjarakan Mahathir - si tua bangka yang boleh menerima gelaran Allahyarham pada bila-bila masa.  Benar, jodoh maut bukan kira tua muda tapi ini tua 92 tahun yang kita cakapkan, kalau yang lebih muda pun belum tahu lagi, apatah lagi dia yang setua itu.

Penulis tidak rasa Najib mahu memenjarakan Mahathir dengan menubuhkan RCI Forex ini.  Niat beliau hanya untuk mencari jawapan kepada kehilangan beratus billion wang negara dalam skandal Forex era 90-an dulu sebab ini melibatkan wang rakyat.

Mahathir dulu menyorokkan perkara ini dari pengetahuan rakyat dan selaku Perdana Menteri semasa, Najib bertanggungjawab mendedahkannya kepada rakyat siapa sebenarnya yang bertanggungjawab dan nilai sebenar duit yang lesap.

Saturday, July 8, 2017

U-Turn Terlalu Kebudakan, Mahathir Manusia Munafik


Balik dari London, perkara pertama yang Mahathir lakukan ialah menafikan dia pernah approve Anwar sebagai Perdana Menteri dan pendakwaan ke atas bekas Timbalannya itu adalah satu konspirasi politik seperti yang dilaporkan akhbar The Guardian sebelum ini.

Seterusnya menjadikan Mahathir bukan raja U-Turn tapi manusia munafik.  Ini bukan pertama kali, dah banyak kali Mahathir cakap berpusing-pusing macam ini.  Kalau pertama kali, bolehlah kita dakwa U-Turn, beberapa kali jadi roundabout, kalau dah setiap kali, itu munafik namanya.

Apa yang dibuat Mahathir ini menjadikan gelaran raja U-Turn itu nampak terlalu kebudakan.

Wednesday, July 5, 2017

Gerakan Reformasi Juga Dilaporkan Di Seluruh Dunia, Mahathir Tak Malu Ke?


Mahathir bangga bila dakwaan konon duit 1MDB hilang, dilaporkan di seluruh dunia, katanya ini bukti yang memalukan negara.  Hakikatnya, tak sampai 10 buat akhbar pun buat laporan tersebut dengan separuh darinya berasal dari Amerika Syarikat sendiri.

Bumi ini ada lebih 160 negara di dalamnya.

Dakwaan siapa pun boleh buat dakwaan, yang penting bukan dakwaan tu tapi kebenaran disebaliknya.  Apatah lagi dengan berita bahawa gerakan media asing ini dibiayai oleh Mahathir sendiri.

Apa sekalipun, nak juga diingatkan Mahathir ini bahawa ketika gerakan reformasi sedang memuncak, ia turut dilaporkan di seluruh dunia.  

Skandal Forex yang melesapkan beratus billion wang negara dan kematian auditor BBMB di Hongkong juga turut dilaporkan di seluruh dunia - semua ini berlaku pada zaman Mahathir jadi Perdana Menteri, Mahathir tak rasa malu ke?

Monday, July 3, 2017

Mahathir Memaafkan Bila Dia Yg Sepatutnya Minta Maaf


Sejak menyokong Pakatan aka menjilat kembali ludahnya sendiri, ramai orang bercakap tentang Mahathir, majoritinya buruk dan tidak baik.  Bukan salah yang bercakap pun, tapi ia adalah puncanya dari Mahathir sendiri.

Dia yang berpuluh tahun ajak rakyat jangan sokong Pembangkang demi agama bangsa dan negara kononnya, tapi bila kerajaan BN hari ini tidak menyebelahinya, dia mahu rakyat sokong pembangkang pulak, apa gila macam itu?

Tak hairan ramai cakap buruk pasal Mahathir kerana marah diperbodohkan Mahathir selama hari ini kecuali pentaksubnya yang buta hati sama sekali.

Justeru bila Mahathir kononnya memaafkan semua pihak yang memfitnahnya sejak jadi pembangkang, tiada siapa yang terasa dimaafkan dengan kenyataan seperti itu.  Sepatutnya Mahathir yang minta maaf kerana selama hari ini mengelirukan rakyat.

Sunday, July 2, 2017

Kalau Mahathir Tak Masuk Pakatan Pun, RCI Akan Tetap Diadakan


Penyokong Mahathir mengatakan bahawa, RCI Forex ini satu konspirasi politik bagi menjatuhkan bekas Perdana Menteri itu.  Kata mereka, kalau Mahathir tidak keluar UMNO, menubuhkan parti baru dan masuk Pakatan, RCI Forex ini tidak akan diadakan.

Tanggapan itu sebenarnya salah.  Yang betulnya, Mahathir sokong kerajaan atau tidak sokong kerajaan, RCI ini akan tetap diadakan kerana rakyat mahu tahu berapa dan siapa yang menyebabkan kerugian beratus billion ringgit kepada negara dalam skandal ini.

Sejarahnya, sejak menjadi Perdana Menteri pada tahun 2009, Datuk Sri Najib Tun Razak telah mengadakan 2 RCI -  masuk yang ini akan jadi kali ketigalah.

Kali pertama pada tahun 2010 tentang kematian Teoh Beng Hock dan kali kedua tentang Projek IC di Sabah.  RCI berkaitan projek IC di Sabah ini sangat dekat dengan Mahathir sebab dia dituduh sebagai dalang di sebalik skandal tersebut.  Mahathir memang nampak geram dengan keputusan kerajaan mengadakan RCI ini dan dia banyak memberikan alasan tidak ingat semasa disoal siasat.

Saturday, July 1, 2017

Bagaimana Kalau Mahathir Tak Balik Dari London?


Hari in genap seminggu sejak Mahathir meninggalkan Malaysia untuk melawat anak-anak dan cucu-cucunya yang konon tidak boleh balik beraya di London.

Tak boleh balik Malaysia tapi semua sekali angkut (termasuk yang menetap di Malaysia) pergi London beraya?  Siapa bodoh saja percaya tu?  Gaya hidup macam ini kalau dikaitkan dengan keluarga diraja Arab, boleh faham. ini Mahathir, kononnya marhaen dan sebagainya.

Apapun, lepas genap seminggu ni, sudah ramai bimbang Mahathir tidak akan balik untuk berhadapan dengan RCI Forex yang bakal berlangsung tidak lagi.  Difahamkan ada saksi yang nampak ketika nak pergi, Mahathir bawa beg yang luar biasa banyak, seolah nak menetap terus.

Thursday, June 29, 2017

Dakwaan Merinda Kerr Pulang Barang Kemas, Mungkin Tipu Atau Sengaja Diperbesarkan


Tujuan utama Mahathir berkonspirasi sehingga ke tahap membayar kepada pelobi di Amerika Syarikat ini sebenar, mahu mengajak pihak yang tidak ada kaitan  untuk masuk campur dalam usahanya menumbangkan Datuk Sri Najib Tun Razak.

Yang disasarkan Mahathir ialah golongan selebriti Hollywood yang ada kaitan dengan Riza atau Jho Low kerana mereka ini ada pengaruh besar terutama dalam media sosial.  Dalam saman DoJ yang pertama, selebriti Leonardo Di Caprio disasarkan sementara dalam saman DoJ yang kedua ini, Merinda Kerr pula.

Mahathir mahu pengikut Leonardo dan Merinda Kerr bercakap tentang isu ini, secara tidak langsung memberinya peluang untuk berkata "lihat, isu 1MDB ini telah memalukan negara"!!  Tak sedar, dialah sebenarnya punca kepada segalanya.

Friday, June 23, 2017

Mahathir Nak Jatuh Najib Untuk Jadikan Dirinya Sebagai Perdana Menteri


Mahathir tidak menafikan bahawa dia bersedia untuk menjadi Perdana Menteri semula.  Kenyataan ini bermaksud perjuangan Mahathir selama dia menyerang Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini adalah untuk kepentingan peribadinya sendiri.

Bukan sebab rakyat sama sekali.

Kali ini bukan lagi tentang orang lain jadi PM dan dia mengawal macam remote control di belakang, tapi dia sendiri tu yang nak jadi PM.

Thursday, June 22, 2017

Busuk Punya Mahathir, Hari Raya Pun Nak Suruh Keluarga Bertekak Pasal Politik


Parti Mahathir terang-terang mahu rakyat - sepanjang cuti raya ini, bercakap tentang dakwaan terbaru DoJ yang antara lain menuduh Datin Sri Rosmah menerima cincin bernilai jutaan ringgit dari Jho Low.

Nama Rosmah pun takde dalam laporan DoJ tu tapi Mahathir mahu rakyat menggunakan peluang bercuti dan bertemu sanak saudara yang jarang berjumpa untuk bercakap hal fitnah politik ini.

Ini apa punya busuklah orang tua ni?  Dahlah bulan puasa menabur fitnah, hari raya pun nak rakyat bertekak pasal politik juga?

Walhal hari raya ni masa untuk mengeratkan silaturrahim di kalangan ahli keluarga, bukan bertekak pasal politik apatah lagi yang berbaur fitnah seperti ini.

Monday, June 19, 2017

DoJ: Mahathir Terlupa Perkara Penting - BUKTI


Difahamkan kenyataan media DoJ baru-baru ini mengandungi lebih 250 mukasurat.  Banyak benda yang disentuh dalam itu mengenai kononnya harta yang diperolehi dari wang 1MDB yang dicuri.

Beli kapal layarlah, beli lukisanlah dan beli barangan kemaslah.  Padahal, tidak ada duit 1MDB yang hilang dan orang yang disebut itupun (Jho Low), memang diketahui seorang jutawan sebelum 1MDB wujud pun.

Mahathir dikenal pasti dalang utama disebalik kenyataan tersebut melalui Yayasan Clinton - seperti didedahkan Malaysia Today dan semua rakyat Malaysia tidak begitu mengambil tahu tentang perkara yang jelas konspirasi politik semata-mata.


Apa pun, dari beratus mukasurat, Mahathir terlupa meletakkan penanda aras yang penting untuk mana-mana pendedahan seperti itu - BUKTI.  Hanya kerana ia disiarkan oleh DoJ, bukan  bermaksud itu adalah BUKTI kerana walau di Amerika sekalipun, pengadilan dilakukan di Mahkamah, bukan DoJ.

Friday, June 16, 2017

DoJ: Semua Orang Tahu Kerja Mahathir


Tindakan undang-undang sivil DoJ ke atas beberapa individu dan organisasi seperti dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, sebenarnya tidak langsung ada kena mengena dengan kerajaan Malaysia dan 1MDB.

Individu dan entiti yang dinamakan dalam saman tersebut, Jho Low Teck, Low Taek Szen, JW Hospitality Ltd., FFP Ltd, Mubadala Development Company PJSC, Viceroy Hotel Group dan Jynwel Capital Ltd, langsung atau tidak langsung, sama sekali tidak ada kaitan dengan kerajaan Malaysia dan 1MDB.

Justeru, ramai melihat ini hanyalah ulangan kepada plot politik yang sama tahun lepas.  Buktinya, selain Mubadala, lain-lain individu dan entiti yang dinamakan dalam saman kali ini adalah sama dengan saman tahun lepas.

Wednesday, June 14, 2017

Apa Bukti 2 Exco Armada Ada Kaitan Dengan UMNO?


Semua orang tahu, demokrasi, kebebasan bersuara adalah pantang besar kepada Mahathir.  Semasa dalam UMNO, 2 perkara itu hampir menyebabkan dia kalah pemilihan tahun 1987.  Tersedar dari tu, Mahathir haramkan UMNO, tubuh baru dan perkenal sistem kuota.

Dengannya (sistem kuota), hampir mustahil untuk sesiapa mencabar jawatan Mahathir.

Justeru, bila berlaku pemberontakan 2 Exco Armada dalam partinya sendiri, sikap diktator Mahathir terserlah.  Dia mengarahkan anaknya, Mukhriz buat kenyataan bahawa 2 Exco itu akan dihadap ke jawatankuasa disiplin PPBM, kononnnya ini orang UMNO.

Monday, June 12, 2017

Mukhriz Cakap Tak Serupa Bikin!!


Media melaporkan Mukhriz akan membawa Exco Armada Bersatu, Muhammad Hafiz Azhar ke Lembaga Disiplin parti itu kerana mengkritik bapanya dan dia sendiri baru baru ini.  

Hafuz kelmarin mengadakan sidang media bersama kumpulannya dalam Bersatu, mempersoalkan sumber kekayaan Mahathir anak beranak dan skandal Muhyidddin Yassin bersama apa yang dulu, isteri orang.

Kita semua masih ingat, ketika dibuang dari UMNO, Mukhriz ke hulu ke hilir mendakwa bahawa tindakan itu diambil kerana dia berani bersuara menentang Presiden UMNO dalam isu 1MDB dan UMNO sudah tidak demokratik lagi kerana menghalang kebebasan bercakap.

Friday, June 9, 2017

Orang Felda Masih Ingat Sengsara Hidup Dibawah Mahathir


Cakap-cakap konon masyarakat Felda akan menolak kerajaan BN berikutan kemelut yang berlaku antara Isa Samad dan Zakaria Arshad dalam FGV, tidak lebih dari cakap politik semata-mata.

Memang di kalangan peneroka Felda bukan semua menyokong kerajaan tapi Pakatan bukanlah pengganti terbaik kepada BN dalam hal menjaga kebajikan peneroka Felda.  Felda ni kita kena ingat, ia berkaitan dengan orang Melayu dan tanah, apa kelebihan Pakatan dalam dua isu itu?

Lagipun dengan Mahathir sedang menawarkan diri untuk menjadi Perdana Menteri semula, ingat orang Felda nak sokong Pakatan ke?  Orang Felda belum lupa lagi kesengsaraan mereka semasa Mahathir jadi Perdana Menteri dulu terutama bila harga getah jatuh ke paras 50 sen sekilo hujung 90-an dulu.

Ingat orang lupa ke?  Memanglah turun naik harga getah bukan di tangan Mahathir tapi apa yang kerajaan Mahathir lakukan untuk meringan beban peneroka waktu itu?  Takde apa, sehingga ramai peneroka terpaksa membuat lebih dari 2 kerja untuk menampung kehidupan waktu itu.

Wednesday, June 7, 2017

Muhyiddin Catat Sejarah Disaman Bekas Ahli Parti Belum Setahun Usianya


Huru hara dalam Bersatu mencatat sejarah baru semalam bila seorang bekas ahli Bersatu Rembau, menyaman bekas Presidnnya Muhyiddin Yassin kerana memfitnah.

Menarik dalam kes saman itu kerana dalam sejarah politik negara ini rasanya, belum pernah berlaku keadaan yang seperti ini untuk sebuah parti baru macam Bersatu - belum pun setahun usianya.

Sebelum Presidennya disaman semalam, Bersatu mengalami pelbagai pergolakan seperti ahli keluar parti secara beramai-ramai, pengasas pun keluar parti, bahagian yang tidak diuruskan dengan baik, isu kronisma dan sebagainya. 

Monday, June 5, 2017

Perdana Menteri: Impian Mahathir Berkubur, Anwar Tunjuk Jalan Keluar


Pandai akhbar-akhbar memilih tajuk berhubung komen Anwar ke atas hasrat Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri buat kali kedua.

Bukanlah dengan mengatakan sedemikian, hebat mana pun Anwar tu. Dia pun lebih kurang Mahathir juga - tidak layak untuk bercakap siapa patut atau tidak patut menjadi Perdana Menteri, apatah lagi masih bergelar banduan yang sedang menjalani hukuman kerana meliwat.

Orang macam ini nak sembahyang Jumaat pun tak wajib (sebab tak merdeka) apatah lagi nak cakap siapa patut tak patut jadi Perdana Menteri.  Dosa pahala memilih peliwat jadi pemimpin ni kita cakap kemudianlah, kang jadi panjang pulak cerita tentang Mahathir ni.

Friday, June 2, 2017

Hantu Raya Saja Makan Tak Kenyang-Kenyang Ni


Bukan rahsia malah banyak dicakapkan dimana-mana, ketika diminta mengulas tentang perletakan jawatannya sebagai Perdana Menteri lebih 14 tahun dulu, Mahathir antara lain memetik pesan ibunya, agar dia, "berhenti makan sebelum kenyang".

"Pesan" itu begitu hebat diperkatakan, sehingga ada orang ingat, itu memang pesan asal dari ibu Mahathir sedangkan hal yang sebenarnya, itu adalah sunnah Rasulallah saw tapi Mahathir mengaitkan itu dengan ibunya.

Apa pun, tak kisahlah tentang itu, yang pentingnya sekarang, dengan Mahathir bercita-cita untuk kembali menjadi Perdana Menteri ni, kita hairan apa benda makhluknya Mahathir ni yang "tak kenyang-kenyang"?  Tahu kita, hantu raya saja yang makan tak kenyang-kenyang ni.

Thursday, June 1, 2017

Negarawan Jenis Apa Bela Orang Lari Cukai?


Cukai, apa nama sekalipun adalah satu cara membiayai perbelanjaan negara ini, selain pinjaman domestik dari KWSP, hasil minyak dan sebagainya.

Tanpa cukai, kerajaan boleh lumpuh, apatah lagi nak menyediakan pelbagai kemudahan untuk rakyat. Bagi negara bersubsidi tinggi seperti negara kita, pungutan cukai adalah penting untuk membiayai semua subsidi kerajaan.

Oleh yang demikian, bila Mahathir mempertahankan 2 kroninya yang dikenakan tindakan oleh LHDN kerana gagal membayar cukai, orang jadi pelik?  Negarawan apa macam ini bela orang tak bayar cukai?

Monday, May 29, 2017

Proton "Anak" Rakyat, Bukan Mahathir


Menurut statistik, sejumlah RM 14 billion wang rakyat dibelanjakan ke atas Proton sejak syarikat itu mula ditubuhkan pada tahun 1985 - wang rakyat bukan wang Mahathir.  Itu mungkin tidak termasuk bantuan RM 1.5 billion dan tambahan RM 1.7 billion lagi oleh kerajaan hujung tahun lepas.

Pulangan RM 24 billion yang dikatakan Mahathir dijana oleh Proton sepanjang lebih 30 tahun itu adalah sebahagian besar cukai yang dibayar pembeli Proton kepada kerajaan. Syarikat itu sendiri tidak menyumbang cukai sebanyak mana pun kepada kerajaan, sekurang-kurangnya sebanyak wang rakyat yang dikeluarkan untuk menampung syarikat tersebut.

Justeru, kalau Proton perlu di'metaforakan' sebagai anak kepada sesiapa di negara ini, maka yang layak mendapatnya ialah rakyat Malaysia - bukan Mahathir.

Friday, May 26, 2017

Proton: Air Mata Mahathir Jangan Percayalah


Proton ialah sebuah syarikat swasta yang tidak lagi ada kena mengena dengan kerajaan.  Mahathir pulak adalah bekas Pengerusi Proton yang meletak jawatan dari syarikat tersebut secara rela hati, tak siapa paksa - macamlah sesiapa boleh memaksa Mahathir.

Justeru orang hairan kenapa Mahathir menangis bila berita saham Proton dimiliki oleh Geely dari China bila Proton masih mempunyai kawalan ke atas syarikat tersebut?  Dari apa segi Mahathir sudah tidak ada kena mengena dengan Proton lagi.  Sebelum dijual pada 2012 kepada pihak swasta, Mahathir terlebih dahulu menjual Proton kepada DRB yang dulu dikuasai Allahyarham Tan Sri Yahya Ahmad.

Drama air mata macam ini sebenarnya bukan baru dalam politik negara kita.  Kit Siang dah dulu buat bila konon DAP tak boleh guna lambang sendiri dalam PRU13 dan terpaksa guna lambang PAS kerana konon nak diharamkan RoS.  Sampai sekarang apa pun takde, operasi masih macam biasa.

Wednesday, May 24, 2017

Mahathir Akan Tinggal Pakatan Kalau Muhyiddin (Dan Mukhriz) Tak Jadi PM



Semuanya sudah jelas bahawa Pakatan hanya akan mencalonkan Anwar sebagai Perdana Menteri.  Sekalipun Anwar dalam penjara, bagaimana proses itu akan dilakukan pun sudah ditentukan oleh mereka.

Jika mendapatkan pengampunan diraja memakan masa, Pakatan telah menetapkan Wan Azizah sebagai Perdana Menteri sementara - mana mana satu pun, impian Mahathir untuk melihat Muhyiddin dan Mukhriz selepas itu menjadi PM, tidak akan menjadi kenyataan.

Sebab itu ramai percaya Mahathir (atas sebab diatas) akan tinggalkan Pakatan,  bukan sahaja itu, dia juga akan berbuat sesuatu agar Pakatan ini kalah, seterusnya tidak boleh menamakan Anwar mahupun Wan Azizah sebagai Perdana Menteri.

Monday, May 22, 2017

Mahathir Sedang Dikenakan PKR, Dia Tak Sedarkah?


PKR telah mengadakan berbelas kali Kongres sejak kewujudannya pada tahun 1999.  Yang tidak berubah hanya Wan Azizah sebagai Presiden tapi dalam setiap Kongres - tanpa atau dengan Anwar, junjung-junjung plakad menjulang Anwar ini semua tak pernah berlaku.

Kenapa agaknya hanya setelah Mahathir umum bekerjasama dengan PKR dan Pakatan Harapan untuk menjatuhkan Datuk Sri Najib saja, gejala junjung-junjung plakad ini berlaku dalam Kongres PKR?

Biar penulis jawab, PKR sebenarnya sedang mengenakan, memalukan malah menghinakan Mahathir secara berdepan - tanpa tua kutuk itu sedari.  Mahathir terlalu leka dengan dendamnya ke atas Datuk Sri Najib sehingga dia tak sedar sedang 'diludah' PKR depan berdepan.

Ludah paling pekat ke muka Mahathir ialah semalam bila plakad Anwar sebagai PM ke 7 dijulang ketika Mahathir hadir dalam Kongres itu buat pertama kali.  Dunia tahu, PKR tahu bahawa Mahathir keluar UMNO dan menubuhkan Bersatu untuk menjadikan anaknya sebagai Perdana Menteri.

Friday, May 19, 2017

David Teo Beruntung PM Di Depannya Bukan Mahathir


nsiden pergaduhan antara David Teo dan Sulaiman Yasin di depan Perdana Menteri tempoh hari, sebenarnya bukanlah apa sangat, gimik pun bukan.

Satu jenis tak boleh dibawa ke Majlis dan satu lagi panas baran, memang kenalah dengan situasi yang membawa kepada pertengkaran itu.  Lagipun nampak macam kena, sebenarnya tak kena.  Tak hairanlah takde saman mahupun laporan polis dari yang terlibat.

Pedulikanlah yang itu sebab paling penting sekarang ialah bagaimana kedua mereka itu bernasib baik kerana Perdana Menteri yang di depan mereka itu adalah Datuk Sri Najib Tun Razak, bukan Mahathir.

Wednesday, May 17, 2017

Muhyiddin Ibarat Jeneral Bodoh, Dedah Strategi Perang


Lama tak dengar Muhyiddin, seakan hilang dari mukabumi.  Tiba-tiba hari ini Muhyiddin muncul dengan pernyataan "Gabungan UMNO-PAS Baik Untuk Harapan" - lebih kurang begitulah bunyinya setelah diterjermahkan.

Dari satu sudut, bunyi kenyataan ini macam cerdik, tapi dari banyak sudut yang lain, ini kenyataan makan diri sebab ia membabitkan strategi.

Selain UMNO dan PAS tidak perlu bergabung untuk memberi yang "tidak baik" kepada Pakatan Harapan, nampak disitu jelas bahawa Bersatu ini mahu pertandingan satu lawan satu dalam PRU14 ini, dengan macam mana cara sekalipun mesti jadi.

Monday, May 15, 2017

Peluang Pekerjaan Datang Melalui Pelaburan, Bukan Cakap Kosong


Bila Syed Saddiq Sigaraga cakap pasal mengadakan sejuta peluang pekerjaan kalau Pakatan menang, sudah tentu dia tidak maksudkan peluang pekerjaan yang disediakan oleh kerajaan kerana dalam masa yang sama, ada orang DAP bercakap mahu mengurangkan jumlah kakitangan awam.

Takkan satu cakap lain, satu lagi cakap lain kot.

Dah tentu yang dirujuknya ialah peluang pekerjaan lain dari kerajaan, maksudnya yang diwujudkan di sektor-sektor swasta.  Tapi budak ini terlupa, kalau sejuta, menambah yang sedia ada, itu perlukan pelaburan luar.

Friday, May 12, 2017

UMNO71: Lautan Manusia Bukti Mahathir & Partinya gagal


Lautan manusia yang memenuhi Stadium Bukit Jalil sempena sambutan 71 tahun UMNO semalam, membuktikan bahawa parti ini masih kukuh disebalik segala gerak dan usaha untuk melemahkannya terutama dari bekas Presidennya sendiri, Mahathir.

Bagi yang tak tahu, sejak 1989 (bila UMNO baru ditubuhkan), sambutan Hari UMNO dikira berdasarkan tarikh asal penubuhan pada 11 Mei 1946.  Sejak 1989, bukan baru semalam.

Menariknya, ini adalah kali pertama UMNO menyambut ualng tahun parti dengan kehadiran parti Mahathir, Bersatu yang ditubuhkan khas untuk menyaingi UMNO dan menyaksikannya kalah dalam PRU14.

Ketika di awal penubuhannya dulu, ramai bimbang Bersatu mampu mengurangkan sokongan terhadap UMNO, melihat kepada bekas-bekas pemimpin UMNO yang menyeberang ke parti tersebut.

Wednesday, May 10, 2017

Muhyiddin Calon PM Pilihan, Kata Kaji Selidik Oleh Partinya Sendiri...Kelakar Apa Ni?


Satu kajian di kalangan 3,000 responden yang dijalankan oleh parti Bunga, menunjukkan Muhyiddin adalah PM pilihan rakyat Malaysia dan Mahathir jatuh nombor dua.  Datuk Sri Najib pulak jatuh nombor 9.

Lawak apakah ini?  Sendiri buat survey dan angkat Presiden sendiri sebagai calon PM terbaik?  Siapa bodoh dalam dunia nak pakai survey ni?

Pun begitu jadi tajuk berita jugak, itu yang tak faham.  Ini jelas kerja syok sendiri pun ada orang nak angkat sebagai berita utama.  Apa punya masalah dengan sesetengah orang kat Malaysia ni pun kita tak tahu.

Monday, May 8, 2017

Mahathir Cakap Pasal Demokrasi? Siapa Bodoh Nak Dengar Ni?


Kata Mahathir, Pakatan akan mengembalikan asas demokrasi kalau menang dalam PRU14 yang akan datang.  Seolah negara kita hari ini tidak cukup demokratik di bawah pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ironinya, dari 5 bekas Perdana Menteri yang kita ada, ia adalah Mahathir yang paling banyak dituduh sebagai tidak demokratik.  Bukan sahaja demokrasi, sistem undang-undang kita juga menjadi bahan kecaman sepanjang Mahathir jadi Perdana Menteri - tanya pembangkang kalau tak percaya.

Sekarang dia bercakap seolah-olah Najib tidak demokratik pulak?

Friday, May 5, 2017

24 Tahun Tak Pernah Sentuh, 30 Minit Siasat Tiba-Tiba Nama Najib Muncul


Lawak apakah yang cuba ditunjukkan Lim Kit Siang ini?  Selama lebih 24 tahun dia memburu Mahathir, Anwar dan Daim dalam soal kerugian Bank Negara akibat skandal Forex era 90-an dulu, tak pernah seingat penulis nama Najib disentuh dimana-mana.

Tapi habis saja disoal siasat lebih kurang 30 minit oleh pasukan petugas khas yang menyiasat skandal ini, tiba-tiba nama Najib keluar!!  24 tahun tak pernah sentuh nama Najib, 30 minit siasat terus nama Najib keluar?

Gila macam manakah ini?

Wednesday, May 3, 2017

Parti Sedang Berantakan, Dimana Mahathir?


Selepas antara pengasas Bersatu, Cikgu Kamarul meninggalkan parti itu beberapa minggu sudah, adik beradik Othman dari Perak pula dikatakan sedang berantakan dengan seorang ketua bahagian Bersatu dari Taiping yang baru dilantik.

Media sosial menjadi pilihan untuk melepaskan rasa tidak puas hati masing-masing dan perbalahan ini dapat dilihat oleh semua orang.

Persoalannya, dimana Mahathir untuk mendamaikan semua pihak yang bertelagah ini?  Tak payah tanya Muhyiddinlah sebab silap-silap dia pun menjadi mangsa Mahathir juga apabila dihasut melawan Najib dan akhirnya dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO.

Tuesday, May 2, 2017

Bila Dgn PKR Pun PAS Putus, Apa Nasib Mahathir?


Penulis difahamkan, sebetulnya PAS tidak pernah pun ada minat berbincang hal kerjasama dengan parti Mahathir, Bersatu secara rasmi.  Yang berlaku ialah, Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man yang berunding dengan Bersatu secara tidak rasmi.

Itupun sebenarnya PAS meninjau peluang bagaimana untuk menghancurkan PAN melalui Bersatu dan bila kelihatan Bersatu pun sama-sama macam PAN menjadi hamba DAP, maka segala bentuk rundingan dengan Bersatu, tertutup terus.


Justeru, setelah hubungan dengan PKR pun diputuskan (dipercayai atas sebab yang sama - menjadi hamba DAP), maka dimana kedudukan parti Mahathir selepas ini?

Wednesday, April 26, 2017

SAR: Zaman Mahathir Ditarik Peruntukkan, Zaman Najib Ditambah Peruntukkan


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengagihkan peruntukkan sebanyak RM 80 juta kepada sekolah agama rakyat (SAR), Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan pusat pusat tahfiz berdaftar di seluruh negara.

Dengan adanya peruntukkan yang besar ini, dapatlah semua sekolah agama rakyat yang terbabit menjalankan aktiviti mereka dengan mudah dan tidak mengambil jalan senang dengan mengarahkan pelajar-pelajar dibawah pengurusan sekolah masing-masing mengutip derma dan sebagainya untuk membiayai aktiviti masing-masing.

Bagaimanapun yang lebih penting lagi, peristiwa ini mencatat sejarahnya yang tersendiri kerana inilah pertama kali dalam ingatan penulis dimana kerajaan persekutuan memberikan peruntukkan yang begitu besar untuk institusi sekolah pondok dan sealiran dengannya.

Tuesday, April 25, 2017

Mahathir Yg Tinggal Hutang Untuk Ditanggung Anak Cucu Rakyat, Bukan Najib


Pertikaian antara 1MDB dan IPIC yang diselesaikan semalam, menutup terus fitnah dan dakwaan selama berbulan-bulan yang dilemparkan Mahathir kononnya rakyat negara ini akan menanggung hutang berpuluh billion ringgit lanjutan dari isu tersebut.

Tua kutuk itu pernah mendakwa rakyat akan menanggung kerugian lebih RM 25 billion kalau IPIC menang di Mahkamah Timbang Tara London!!  Orang bodoh kalau bercakap macam itulah, main petik saja nombor ikut suka dia.

Takkanlah 1MDB nak mendedahkan negara kepada risiko seperti besar?  Najib bukan Mahathir, berjudi Forex pun rugikan negara sampai RM 44 bilion.  Dahlah duit lesap, 3 tahun kemudian (1997), ekonomi negara runtuh disebabkan olehnya apabila krisis ekonomi melanda.

Friday, April 21, 2017

Budaya Berpuak-Puak Ni Mahathir Bawa Kemana Saja Dia Pergi


Agak menarik dalam sidang media pengumuman keluar parti oleh bekas Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi parti Bunga, Kamarulazman Habibur Rahman kelmarin, tak sekalipun nama Mahathir disentuh.

Membuktikan, ketika nak keluar parti pun, pendewaan terhadap Mahathir berkurang jangan.

Padahal, antara alasan keluar parti yang disebutkan Kamarul ialah budaya berpuak-puak ala-ala kasta yang diamalkan dalam parti bercapkan bunga itu sebenarnya sangat sinonim dengan Mahathir, malah tak keterlaluan - trademark Mahathir.

Wednesday, April 19, 2017

Apa Agaknya Alasan Mahathir Bila Kamarul Azman Keluar Parti?


Mahathir menerima tamparan yang Maha hebat hari ini bila seorang dari 7 pengasas parti tersebut, Kamarul Azman Habibur, mengumum keluar parti kerana mendakwa kabur dengan perjuangan parti Mahathir anak beranak tu.

Tujuan Mahathir menubuhkan Bersatu ialah untuk menyaingi UMNO, tapi sementara UMNO kekal teguh dan utuh dibawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, Bersatu semakin 'lengang' dari masa ke semasa.

Lepas sorang, sorang keluar parti.

Monday, April 17, 2017

Hasmah Tak Pakai Tudung Pun Pakatan Kena Jawab Sekarang


Nampaknya kemasukan Mahathir ke dalam Pakatan Harapan, lebih banyak membawa bala dari membawa untung.

Tak usah lagi cakap pasal Perwaja, Memali, BMF, skandal Forex dan segala yang berkaitan, bininya Hasmah tak pakai tudung pun Pakatan kena menjawabnya sekarang.

Kasihan tengok cytro pembangkang terkial-kial menggunakan semula alasan yang pernah digunakan cytro BN dulu untuk mempertahankan rambut Hasmah.

Tidak kurang yang membandingkan Hasmah dengan isteri Perdana Menteri, sedangkan kita sedang bercakap tentang situasi yang berbeza.  Ajal maut tangan Tuhan tapi sekurang-kurangnya pada usia awal 60-an ini isteri Perdana Menteri masih ada masa untuk berubah sedangkan Hasmah?

Thursday, April 13, 2017

Kalau Ikut "Ramalan" Mahathir, Najib Tumbang Lama Dah


Mahathir keluar ramalan lagi, kononnya Datuk Seri Najib Tun Razak akan tumbang dalam PRU14 yang akan datang.  Ironinya keluar dari mulut Pengerusi kepada sebuah parti yang paling singkat usianya tapi sudah berpecah belah, ada parti serpihan, ahli keluar parti dan sebagainya.

Kena cakap banyak-banyak pasal Najib supaya orang tak nampak yang dia berlubang sana sini - lebih kurang macam itulah maksudnya.


Adalah lebih baik Mahathir fikirkan dirinya sendiri dari sibuk hal Najib.  Banyak cadangannya untuk Pakatan, ditolak bulat-bulat tak sempat bahas pun, lagi mau gebang pasal Najib nak tumbang ke tidak?

Monday, April 10, 2017

Kenapa Debat Tentang Kekayaan Anak2 Mahathir, Ada Soalan Tentang Riza Aziz?


Ramai orang bertanya, kenapa Mukhriz mahu bertanya tentang punca kekayaan anak Datin Sri Rosmah Mansor, Riza Aziz dalam debatnya dengan bekas pegawai khasnya, Harris Che Mat mengenai punca kekayaan dia adik beradik?
Malah Mukhriz juga seakan-akan meletakkan perkara itu sebagai syarat untuk perdebatan itu diteruskan.

Bagaimana Harris mahu menjawab soalan mengenai punca kekayaan Riza Aziz bila beliau bukan ada kaitan sama sekali pun dengan penerbit filem di Hollywood itu?

Sekurang-kurangnya Mukhriz ada kaitan dengan Mokhzani dan Mirzan - dua lagi anak Mahathir yang bergelar jutawan, bolehlah menjawab apa juga persoalan Harris mengenai punca kekayaan mereka dalam debat itu nanti, sedangkan Harris apa kaitannya dengan Riza Aziz?

Jadi nampak bodoh dan dipandang oleh ramai orang sebagai cubaan Mukhriz untuk mengelak debat itu dari diadakan.  Dia cakap besar saja tapi jauh di dalam hatinya, ada ketakutan yang amat sangat.

Sebab itu letak syarat yang bukan-bukan kepada Harris.  Debat sajalah Mukhriz, kata berani sangat.

Friday, April 7, 2017

Muhyiddin Ada Dalam Dewan Ketika Semua MP Pakatan Bantah RUU355


Buat pertama kali semalam, Ahli Parlimen tunggal Pribumi (itupun menang atas tiket BN), Muhyiddin Yassin hadir sebagai dengan status penyokong Pakatan Harapan.  Sebelum ini kedudukan Pribumi lebih kurang macam ahli bersekutu kepada Pakatan saja, sekarang sudah rasmi.

Ya, Muhyiddin ada dalam tu.

Walaupun Muhyiddin tidak mengganggu ahli parlimen Marang yang juga Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang dari membentangkan RUU355, tapi Muhyiddin juga tidak menghalang komrad komradnya seperti Lim Kit Siang dan lain-lain yang aktif cuba menghalang pembentangan tersebut.

Hanya selepas sidang berakhir, Muhyiddin membuat sidang media di luar dewan, masa dalam dewan, dia diam macam tikus, tak membantah apa pun.  Kit Siang dia tak bantah, Speaker tangguh perbahasan pun dia tak bantah.

Wednesday, April 5, 2017

Jack Ma Pun Sudi Berkongsi Rahsia Kejayaan, Mokhzani Pulak Lagi


Sejak isu kejayaan dan kekayaan luarbiasa anak-anak Mahathir ini mula menjadi perbualan, ramai yang kagum dan mahu anak-anaknya berkongsi rahsia kejayaan itu dengan rakyat Malaysia.

Dikatakan dari 6 anak-anak Mahathir, tak campur anak-anak angkat dan lain-lain, separuh darinya adalah bergelar jutawan, hartawan dan segala macam wan wan dibelakang.  Ada RM 1 billion atau tidak itu bukan persoalan tapi kaya dan jutawan.

Mirzan katanya sebelum 40 dah jutawan, Mokhzani sebelum cecah 50 pun senarai nama dah masuk 10 terkaya dan lain-lain lagi.

Justeru, wajar berkongsi rahsia kejayaan, bukan nak cari salah pun, berkongsi kejayaan saja.  Takkan itu pun salah?

Hartawan macam Jack Ma pun kehulu ke hilir menceritakan rahsia kejayaannya untuk dijadikan motivasi oleh generasi muda.  Anak-anak Mahathir yang tak berapa kaya macam Jack Ma pulak kedekut ilmu kenapa?

Monday, April 3, 2017

Antara 1MDB & Perwaja, Mana Satu Merugikan Rakyat?


Dalam banyak hal yang dibincangkan orang mengenai 1MDB ini, satu perkara yang ramai terlupa ialah, 1MDB ini bukan syarikat rugi, jauh lagi syarikat yang telah bankrap.  Dari mula ia ditubuhkan sehingga dijadikan isu oleh Mahathir, satu-satunya isu 1MDB ini ialah beberapa keputusan perniagaan tidak wajar oleh pengurusannya - bukan rugi atau bankrap.

Malah baru-baru ini didedahkan dalam parlimen bahawa 1MDB sudah tidak mempunyai hutang jangka pendek dengan bank bank tempatan, sebaliknya hutang jangka panjang dalam bentuk bon dan sebagainya.

Jadi kenapakah Mahathir masih berterusan mahu bersoal jawab tentang 1MDB bila syarikat tersebut tidak ditutup atau rugi?  Dah selesai hutang banyak pulak lagi, jadi apa masalahnya?

Friday, March 31, 2017

Mahathir Pembawa Masalah Dari Menyelesaikannya



Sudah ada desakan agar Datuk Sri Najib ini diberikan satu penghargaan atas kejayaan beliau menyelesaikan begitu banyak krisis antarabangsa dan tempatan dengan menggunakan pendekatan diplomasi contoh sejak 2014.

Antaranya MH370, MH17, pergolakan di Selatan Filipina yang ada hubung kait dengan Sabah dan terbaru krisis dengan Korea Utara.  Krisis dengan Korea Utara ini adalah yang terbesar sekali sebab kerajaan itu dipimpin oleh orang yang tidak berapa betul fikirannya.

Najib dah tak boleh dibiar terus saja menyelesaikan masalah rumit sebegini tanpa sebarang bentuk penghormatan bagi menghargai kejayaan itu.

Sebagai perbandingan, Mahathir juga mengalami banyak krisis antarabangsa membabitkan negara sepanjang 22 tahun jadi Perdana Menteri.  Dari kes BMF, Memali lesap RM 30 billion di pasaran matawang antarabangsa sehingga kepada kejatuhan ekonomi 1997, semuanya tidak berjaya diselesaikan Mahathir.

Wednesday, March 29, 2017

"Kepala Perompak" Hadir Mesyuarat Dipengerusikan "Mulut Jahat"


Mat Sabu.......dengar nama pun dah gelak, belum dengar dia bukak mulut lagi.  Apa ada pada Mat Sabu ni? Cerdik? Tak. Warak? Jauh sekali.  

Nak panggil cerdik macam mana, ciri-ciri itu langsung tak ada!! Mat Sabu kot, ingat DAP 'perkenan' dia jadi Presiden PAN sebab dia cerdik ka?  Pasal dia bodohlah.

Tapi semalam Mat Sabu pengerusikan mesyuarat Pakatan yang antaranya turut dihadiri bekas Perdana Menteri dan bekas Timbalan Perdana Menteri!!

Wow....dahsyat Mat Sabu.  Bodoh-bodoh dia pun dapat pengerusikan mesyuarat dengan ahli-ahli yang LEBIH BESAR dari dia.

Monday, March 27, 2017

Lemahnya Pribumi, Baru Bagi Cadangan, Bersusun Orang Menentang


Kita masih ingat ketika Anwar dibuang dari UMNO oleh Mahathir pada tahun 1998, DAP dan PAS ketika itu berlumba-lumba mencarinya untuk menawarkan diri menjadi kawan.  Anwar akhirnya memilih buat parti sendiri, yang kita kenal sebagai PKR hari ini.

Mahathir dan Muhyiddin pulak di tempat yang berlawan.  Bila masing-masing keluar/dibuang UMNO, mereka yang berlumba-lumba cari DAP dan PAS untuk membuat kawan.  Mahathir cari DAP, Muhyiddin cari PAS.

Nampak bezanya tu?

Apa pun tak mengubah hakikat Anwar ini masih seorang peliwat cuma nak tunjuk dari segi politik, cerdik Anwar dari 2 ekor ini tadi.  Anwar menentukan rentak untuk DAP dan PAS menarikan, sementara Muhyiddin dan Mahathir ini terpaksa menari ikut rentak Pakatan.

Friday, March 24, 2017

Beli Jet Pejuang Terpakai, Itulah Jasa Mahathir Kepada Askar Kita



Banyak yang diperkatakan orang tentang sumbangan Mahathir dalam penganjuran LIMA2017.  Sumbangan apa?  Kepada penganjuran itu mungkinlah tapi kepada industri pertahanan dan angkatan tentera kita secara keseluruhannya apa dia?

Hampir tidak ada.

Banyak perolehan yang dibuat sepanjang penganjuran LIMA sejak 1991, adalah kerana Datuk Sri Najib menjadi Menteri Pertahanan. Mahathir hanya endorse saja sebab dia Perdana Menteri tapi yang buat semua kerja ialah Najib.

Mahathir ada rekod yang cukup buruk dalam hal pertahanan ini.  Ia adalah ketika Mahathir menjadi Menteri Pertahanan antara 1981 - 1985 dimana jet pejuang A4 Skyhawk terpakai dari Amerika Syarikat diperolehi.

Thursday, March 23, 2017

Lawan Najib, Tak Sedar Diri Tu Nak Dikorbankan


Kata seorang bekas pesara kerajaan ini dari parti Pribumi, dia mahu mencabar Datuk Sri Najib di Pekan dalam PRU14 yang akan datang.  Latarbelakang sebagai orang pencen (pernah pegang jawatan besar dalam kerajaan) disamping status sebagai anak tempatan, dijadikan sandaran.

Persoalannya, kenapa orang ini - yang tidak ada langsung pengalaman politik? Kenapa bukan nama-nama besar dalam Pribumi yang lain?  Hantarlah Muhyiddin ke, Mukhriz ke atau paling tidak Zainuddin Maidin (Zam).  Zam ini tidaklah nama besar tapi dia mulut besar.  Banyak sangat cakap tapi mencabar Najib tidak berani.

Atau paling tidak Mahathir sendiri turun bertanding di Pekan.